donderdag, januari 08, 2009

Laptop troubles

Een tijdje terug begaf mijn laptop het. Ik zat lekker te internetten en toen liep deze ernstig vast. Na een groffe reset wilde Windows niet meer opstarten. Eerst viel de laptop steeds uit... maar na een paar keer grof resetten begon de laptop bij het opstarten ook nog eens te piepen.

Dus dacht ik: "Het zal wel aan Windows liggen dus laat ik die opnieuw installeren." Nou dat lukte me dus steeds niet. Het installatie proces liep namelijk steeds vast en dan begon de laptop weer te piepen. Na vele pogingen ben ik toen maar gestopt omdat de laptop steeds erger begon te piepen. Eerst 1 piep toen werden het er opeens 3 en uiteindelijk was het piep pieppieppiep piep piep. Ik heb toen dat bakbeest maar even weg gelegd en dacht... dat komt een andere keer wel.

Nou dacht ik vorige week: "Laat ik eens Linux proberen." Dus ik even navragen welke ik dan het beste zou kunnen kiezen. Linux gedownload en gebrand en toen maar proberen. Nou dat wilde dus ook niet. Steeds weer dat gepiep, zwarte schermen en niks wilde het doen. Dus ik zoeken op internet of er iets was wat ik kon doen. De accu er even uithalen dan was je van het gepiep af. Nou niet dus. Ergens anders stond dat je het batterijtje van het moederbord er even een maar minuten uit moest halen. Dus dat gedaan en verrek, het gepiep hield op en de laptop wilde in ieder geval tot en met de Bios komen. Dus ik weer Linux proberen... dat wilde niet... toen toch maar WindowsXP dan... nou, dat wilde in eerste instantie wel installeren maar liep toch weer vlak voor het einde vast. Dus weer resetten en weer gepiep. Weer batterijtje eruit halen... weer geen piep meer en weer proberen. Na enkele keren was ik dat ook wel weer zat.

Vervolgens kreeg ik de tip dat het batterijtje wel eens op kon zijn. Dus ik even zoeken of dat kon kloppen. Nou, die batterijtjes gingen ongeveer 5 jaar mee en zo oud is mijn laptop ook wel... volgens mij zelfs wel wat ouder. Dus ik bij de dichtsbijzijnde electrozaak zo'n batterijtje halen. Die er in gestopt en weer gepiep over... weer WindowsXP proberen te installeren en verrek ik kwam dit keer iets verder. Maar het geluk is nog steeds niet met me want hij liep weer vast. Natuurlijk heb ik het vervolgens nog een keer geprobeert maar die laptop werkt gewoon niet mee. Want na elke installatie poging begon hij weer te piepen.

Er moet dus iets anders aan de hand zijn, maar wat weet ik niet. En aangezien ik de kosten van reparatie nog niet wil resceren zet ik de laptop maar weer tijdelijk aan de kant. Zonde natuurlijk, maar voorlopig kan ik niks anders. Mocht iemand echter tips hebben, laat die dan vooral horen. Want ik zou het fijn vinden als ik hem weer aan de praat kreeg.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Als je de handleiding van de laptop nog hebt zou je eens kunnen kijken bij fout codes. Vaak zijn de piepjes een code voor een probleem. Succes Aggie.

Ysgrublaidd zei

Ja, ik weet dat ze iets kunnen betekenen. Kan alleen de handleiding niet zo makkelijk gaan zoeken nu. Ik zal eens op internet gaan kijken of ik wat kan vinden. Al zijn de meldingen niet altijd hetzelfde op zich. Dus ik vraag me af of ze wel kloppen en de laptop niet gewoon raar doet. :P