dinsdag, januari 20, 2009

Cohen in het Fries

Eind vorig jaar kwam het album Cohen in het Fries uit. Een album met 12 Leonard Cohen liedjes vertolkt door Friese artiesten en dus ook in het Fries gezongen.
Begin dit jaar liep ik tegen dit album aan tijdens een zoektocht naar informatie over Nynke Laverman. En ik was eigenlijk meteen wel nieuwsgierig en dus heb ik er voor gezorgd dat dit album in mijn bezit kwam.

Nu is het vaak zo dat bij een album met meerdere artiesten er altijd wel een enkeling is die je niet zo liggen... en een enkeling die je wel ligt. Zo heb ik dat dus ook met deze cd. Een groot deel van de nummers vind ik wel goed... maar er zijn er een paar die er voor mij gewoon uitspringen.


In eerste instantie kwam ik dus op dit album omdat ik naar informatie zocht over Nynke Laverman. En deze op de cd stond met de klassieker Hallelujah. De eerste keer dat ik de cd beluisterde vond ik dit dan ook het mooiste nummer. Tja, ik mag de muziek van Nynke Laverman over het algemeen wel graag horen en het nummer Hallelujah is ook al een plaatje. Dus dat is voor mij sowieso al een soort winnend team.

Maar na het album enkele keren te hebben beluisterd springt er toch één nummer boven uit. Namelijk die van Gerbrich van Dekken met het lied: Ik wol dy op sa'n dei noch net by my wei
(Hey, that's no way to say goodbye). Allereerst vind ik de tekst gewoon prachtig. Eigenlijk wilde ik deze wel apart bespreken, maar ik kan de tekst nergens digitaal vinden. Wellicht dat ik hier in de toekomst nog op terug kom. Maar ook omdat Gerbrich van Dekken het, naar mijn gevoel, heel goed weet over te brengen. De situatie in de tekst heb ik persoonlijk nog niet mee mogen maken, echter zou ik dat wel graag willen en door het nummer krijg ik sterk het gevoel dat ik dat al doe. Voor mij is det mede met Hallelujah een nummer die ik wel op de repeat zet.

Naast de cd zijn er ook video-opnames gemaakt. Deze zijn, zover ik weet, ook op DVD verkrijgbaar. Echter zijn deze ook uitgezonden door Omrop Fryslân en deze heb ik dan ook al gezien (als dit tenminste dezelfde zijn als op de DVD). Oké, geen spannende televisie, maar wel lekkere muziek. :P

Al met al vind ik de hele cd wel een aanrader. Al kan ik me voorstellen dat veel mensen de cd niet zo heel erg boeiend vinden omdat ze geen Fries verstaan. Jammer, want het is zeker wel een mooi muzikaal project. Waarvan er van mij wel meer mogen ontstaan.

Geen opmerkingen: