vrijdag, januari 16, 2009

Kerstboeken

Al heel lang lag een bepaald boekje te wachten om gelezen te worden. Maar elke keer schoof ik dat maar vooruit. Maar eind vorig jaar dacht ik: "Het moet er maar eens van komen". Dus maar vast gepakt, de eerste bladzijde gepakt en begonnen te lezen.

Het betreffende boekje is "The Christmas Books" van Charles Dickens. De Penguin Populair Classics editie van 240 bladzijden met de volgende drie verhalen:
- A Christmas Carol
- The Chimes
- The Cricket on the Hearth

Nou kent bijna iedereen wel A Christmas Carol... en dat was dan ook één van de redenen dat ik dit boekje van mezelf toch eens moest lezen. Twee andere redenen waren: dat ik benieuwd was naar de verhalen van Dickens en benieuwd was naar andere kerstverhalen van deze schrijver.

Nou, ook in leesvorm is A Christmas Carol een aanrader. Wat mij opviel was dat veel films het verhaal anders opbouwen qua gebeurtenissen en dat bepaalde feiten gewoon anders neergezet worden (al veranderd dat verder niks aan de inhoud van het verhaal). En dat valt je natuurlijk extra op als je het boek net voor dat de films weer op tv worden uitgezonden gelezen hebt.

Het verhaal The Chimes beviel me niet zo. Ik heb achteraf ook geen idee waar dat ook alweer over ging. Ja, iets met kerkklokken en geesten er in. Nee, na A Christmas Carol valt dat verhaal erg tegen. Ze hadden dit verhaal dan ook beter als eerste kunnen plaatsen... maar tja, het verhaal is pas later door Dickens geschreven. Hoe kan een schrijver na een meesterwerk als A Christmas Carol zo'n gedrocht produceren?

Gelukkig is het derde verhaal, The Cricket on the Hearth, een stuk beter. Het haalt lang niet het niveau van A Christmas Carol... maar los daarvan is het wel een aardig verhaal om te lezen. En in ieder geval beter dan The Chimes. Al zijn de personages wel af en toe erg lief en zoetsappig.

De titel van het boekje (The Christmas Books) bracht me tijdens het lezen wel in verwarring. A Christmas Carol speelt zich, zoals velen wel zullen weten, zich af rond kerst. The Chimes speelt zich dan weer voornamelijk af rond oudjaar. Maar The Cricket on the Hearth zou op elk moment van het jaar zich kunnen afspelen. De titel zal denk ik dus eerder iets betekenen als: Dickens bracht de verhalen rond kerst uit. Teleurstelling dus bij mij. Want ik verwachte namelijk kerstverhalen. :P Ach, één voordeel: ik kan mezelf nu rustig verontschuldigen dat ik de verhalen niet voor de kerst uit had. En dat ik The Chimes zelfs net voor oudjaar uit had. Om over The Cricket on the Hearth nog maar te zwijgen (want die heb ik dus pas vandaag uitgelezen).

Geen opmerkingen: