donderdag, januari 22, 2009

Heer Donderdag

Begin deze week weer een boek uitgelezen. Ditmaal Heer Donderdag van Garth Nix. Nu is dit het vierde deel in de serie "De Sleutels van het Koninkrijk" en ik zag dat ik nog niet eens wat over de eerdere delen had verteld. Wat me toch wel verbaast, want het is een erg leuke serie. En het zijn net als Harry Potter eigenlijk kinderboeken, dus ze lezen ook nog eens redelijk vlot weg. Lekker voor tussen door dus.

Maar voor ik over Heer Donderdag wat ga vertellen, eerst even een korte uitleg over de serie. Het gaat over de belevenissen van een gewone jongen genaamd Arthur Penhalion. In deel 1 gaat hij bijna dood en wordt daardoor aangewezen als rechtmatige erfgenaam van de Architect. Vervolgens belandt hij in een magisch huis waar hij moet vechten om zijn leven en de sleutels en de delen van de Wil moet zien te verkrijgen. De tijd loopt in het huis anders dan op aarde en de gebeurtenissen in het huis vallen dus op 1 dag van de week in aardse tijd. Hierdoor krijgt Arthur per boek (in totaal zullen dit er dus 7 zijn) te maken met een van de Morgen Dagen. In het eerste boek was dit dan ook Meneer Maandag, in het tweede boek maakte Grim Dinsdag zijn opwachting, deel drie besprak het domein van Vrouwe Woensdag en het vierde deel gaat over Heer Donderdag.


Persoonlijk vond ik dit vierde deel één van de mindere delen. Het blijft een leuk boek om te lezen, maar dit boek kent minder variatie en vernieuwingen dan de vorige delen. Dit komt denk ik vooral omdat Heer Donderdag een veel saaier karakter is en de spanning tussen Arthur en hem veel minder sterk is dan tussen Arthur en de vorige Morgen Dagen. Want Heer Donderdag is de top van het leger van het huis en Arthur wordt opgeroepen voor een diensttijd. En omdat er regels gelden in het leger, kan Heer Donderdag weinig tegen hem doen. Tevens maakt Arthur zelf gewoon veel minder mee. Ik kreeg dan ook bij het lezen het gevoel dat dit een tussendeel is waarin kleine hints worden gegeven naar de volgende boeken. Waardoor de complexiteit van het verhaal goed vorm krijgt. Zo kom je in dit boek ook veel meer verwijzingen tegen naar de volgende drie Morgen Dagen, dan in de eerdere boeken.

Ik zit dan ook met spanning te wachten op de volgende drie delen. Waarvan de eerste twee al wel in het Engels zijn uitgebracht en binnenkort zal daar denk ik ook wel het laatste deel bij komen. Tenminste... ik las op de site van Garth Nix dat deze ook binnenkort komt met twee delen uit een nieuwe serie. Die me trouwens ook wel erg leuk lijken. :P Afijn, voorlopig is het wachten dus op de vertaler(s) en de Nederlandse Uitgever.

Geen opmerkingen: