zondag, februari 08, 2009

Op een oude fiets...

Nee, ik ben geen relatie begonnen met een oudere dame, maar heb mijn oude fiets opgeknapt zodat deze weer bruikbaar werd.

Dit omdat ik al jaren niet meer gefietst had, omdat de fiets wegens ruimte gebrek naar zolder verhuisd was en ik deze dus niet meer kon gebruiken. Nu was dit in het verleden niet zo'n ramp. Het dorp waar ik woonde was klein... en alles was lopend wel te doen... en alles buiten het dorp ging prima met de auto. Nu zit ik echter in een stadje en is het soms net wat te ver lopen maar net te onhandig om met de auto te rijden. En dus was het nodig dat ik weer een redelijke fiets heb om te kunnen fietsen.

Vrijdag dus maar eens gekeken wat er aan mankeerde. Banden waren leeg dus die moest ik dan maar nakijken. De kettingkast was redelijk doorgeroest... dus deze heb ik er eerst maar eens afgesloopt. Vervolgens achterwiel eruit en het voorwiel. De buitenbanden waren redelijk aan gort... dus die moesten vernieuwd worden. Binnenbanden waren ook niet echt meer top te noemen... dus ook die waren aan vervanging toe. De voorlamp was een zootje en achter-lamp vertrouwde ik ook niet zo.

Die vrijdag maar meteen even naar de Action geweest. Twee buitenbanden, twee binnenbanden, één voor-lamp, een setje reserve lampjes en wat olie gekocht. Thuis de banden om de wielen gezet. Voorwiel vastgezet en achterwiel proberen vast te zetten. Dit wilde niet volledig lukken aangezien ik dus een moer had vernield. Dus dat was einde project voor die dag... wat ook maar goed was, want het was al behoorlijk donker geworden.

Zaterdag in de stad even een bout met moer gehaald... maar had verder geen tijd om aan de fiets te sleutelen, dus daar bleef het bij.

Vandaag ben ik echter wel verder gegaan. Achterwiel er netjes in gezet en gesmeerd. Ketting vast gezet en gesmeerd. Voor-lamp gemonteerd en achter-lamp vernieuwd. Spatbord wat recht getrokken zodat deze niet meer tegen het achterwiel aan drukte en toen vond ik het voorlopig wel prima.

Ben daarna dus maar even een ritje gaan maken. En ik moet zeggen, het barrel fiets weer lekker en dat voor minder dan 20 Euro. Ik ben dus weer mobiel zullen we maar zeggen. Nu rest alleen nog eens een keer een nieuw slot er op zetten en een goede standaard, want die zijn nu niet echt geweldig meer door al dat roest.

Geen opmerkingen: