donderdag, augustus 02, 2007

Science of Discworld

Door het hard disk akkefietje kon ik weinig met mijn computer. Dus ben ik maar verder gegaan in deel drie van Science of Discworld, die als ondertitel "Darwins Watch" heeft. Zowaar kon ik het tot de laatste bladzijde uitlezen.

Ik heb lang gedaan om deze serie uit te krijgen, al telt het (tot nog toe) drie delen. Nu niet meteen gaan denken dat deze serie dan wel saai is of verschrikkelijk om te lezen. In tegendeel, het is een geweldige serie. Ik ben alleen niet zo'n snelle lezer en heb niet al te veel tijd de laatste jaren om te lezen. Tevens wilde ik voor deze serie wel de tijd nemen.


De boeken zijn opgedeeld in afwisselende hoofdstukken, waarbij de ene gaat over een verhaal dat plaats vind in de door Terry Pratchett bedachte wereld Discworld (schijfwereld) en de andere uitleg geeft over wetenschappelijke topics uit onze eigen wereld die passen bij het verhaal dat verteld wordt binnen de Discworld wereld. Wie Terry Pratchett ken weet dat deze met veel humor schrijft en deze heeft in Ian Steward en Jack Cohen gelijksoortige zielen gevonden. De Discworld hoofdstukken zijn luchtig geschreven en vlot te lezen, maar bij de aardse hoofdstukken is het soms best denken geblazen. Niet omdat Steward en Cohen saai de wetenschappelijke theoriën beschrijven, want ook deze hoofdstukken zitten vol humor en zo mogelijk luchtigheid, maar omdat de wetenschap die zij aankaarten soms best pittig zijn.

Deel één verteld het verhaal hoe er een universum en wereld ontstaat op Discworld die doet denken aan de aarde. Het vervolg gaat dieper in op hoe die wereld (The globe) over de tijd veranderd en hoe er leven ontstond en wat ons mensen anders maakt dan dieren. Het laatste deel zoemt weer een stukje verder in en gaat voornamelijk dieper in op het onderdeel evolutie (vandaar het Darwins Watch in de titel).

De serie is zowel leuk als leerzaam en het zijn één van de weinige boeken die ik in de toekomst zeker nog een paar keer zal gaan lezen. Hopelijk gaan de auteurs nog meer delen schrijven, want ik heb hier toch veel plezier aan beleefd al duurde het wat lang voor ik ze alle drie uit had.

Geen opmerkingen: