donderdag, maart 12, 2009

De Kronieken van Narnia

In het fantasy genre zijn er enkele series die je als fan toch zou moeten lezen. Zoals bijvoorbeeld In de ban van de ring van J.R.R. Tolkien of Harry Potter van J.K. Rowling. EĆ©ntje die daar ook tussen hoort is De Kronieken van Narnia van C.S. Lewis.

De Kronieken van Narnia omvat zeven boeken namelijk:
- Het neefje van de tovenaar
- De Leeuw, de Heks en de Kleerkast (eerder verschenen onder de titel: Het betoverde land achter de kleerkast)
- Het paard en de jongen
- Prins Caspian
- De reis van het Drakenschip
- De zilveren stoel
- Het laatste gevecht

In 2005 is het boek De Leeuw, de Heks en de Kleerkast verfilmt en naar aanleiding hiervan heb ik in 2006 een boek gekocht waarin alle boeken over Narnia gebundeld waren. Een dikke pil van 1184 blz. De eerste zomer had ik de eerste drie boeken gelezen, maar daarna heb ik het boek een tijdje aan de kant gelegd. Echter ben ik eind 2008 er weer in begonnen te lezen en heb deze enkele weken terug uitgelezen.

In eerste instantie was ik van plan over elk verhaal een blogpost te schrijven, echter is dat er niet van gekomen en vandaar dus deze algemene post.

Elk boek verteld een verhaal dat zich afspeelt in een wereld genaamd Narnia. Een wereld waar allerlei mythische wezens nog wonen en waar het heel gewoon is dat dieren spreken en groter zijn dan ze hier op aarde zijn. Daarnaast is deze wereld zo nu en dan verbonden met de onze en daardoor is het mogelijk voor een mensen kind om die wereld te betreden. Echter slechts drie keer. Dit betekent dat je als lezer niet altijd dezelfde kinderen volgt. Al zijn de verschillende mensenkinderen wel met elkaar verbonden. Maar daar ga ik verder niks over zeggen. Daarvoor moet je de boeken zelf maar eens gaan lezen.

De boeken zijn los niet zo heel erg dik. Zo tussen de 150 en 200 blz. en zijn gemakkelijk te lezen... want het valt eigenlijk in de categorie kinder-fantasy.

Wat als gelovige wel opvalt is dat de boeken een erg Christelijke inhoud hebben. Iemand die er niks van weet ziet dit denk ik niet zo heel snel, want het is wel subtiel in het verhaal geschreven. Het wordt nooit met naam en toenaam genoemd, al denk ik dat iemand die niet gelooft maar wel wat weet van het Christendom (of een ander geloof) een deel van de toespelingen zal herkennen... en wellicht hierdoor negatief komt te staan tegenover deze boeken. Daarnaast vinden veel mensen dat het vrouwelijke geslacht wat neerbuigend wordt neergezet. Persoonlijk had ik dat niet zo. Integendeel, ik vond de vrouwelijke personages juist zeer sterke personages. Goed, ze zijn wel erg lief en aardig enzo... maar daarnaast ook vaak de dapperste.

Al met al heeft Lewis een wereld neer gezet die fantasievol is en zitten de verhalen goed in elkaar. De verhalen volgen zich, als je ze in de boven genoemde volgorde leest, mooi op elkaar op. Al is het einde van het laatste boek eigenlijk wel erg zielig, het rond alles wel heel mooi af. Ik heb er in ieder geval van genoten.

Geen opmerkingen: