dinsdag, juni 24, 2008

Onbegrepen en Frankenstein

De afgelopen week heb ik weer twee boeken uitgelezen. Namelijk Onbegrepen van Karin Slaughter en Frankenstein, or The Modern Prometheus van Mary Shelley.

De eerst genoemde was een boekje dat gratis werd weggeven, bij besteding van €12,50 aan Nederlandstalige boeken, tijdens Juni maand van het Spannende Boek. Omdat het boekje maar 95 pagina's telt, heb ik deze snel tussen door gelezen. Persoonlijk vond ik het niet echt een spannend boek, maar toch wel geinig om te lezen. Voornamelijk omdat ik me deels wel kon vinden in de hoofdpersoon. Iemand die zijn hele leven niet begrepen, genegeerd of gepest wordt en geen liefde weet te vinden. Al vond ik het einde een beetje slapjes.


Het tweede boek is natuurlijk een klassieker en omdat iemand op Aeon een topic had geopend over Gothic Novels en ik deze toch al van plan was ooit te gaan lezen, heb ik deze wat hoger op de nog-te-lezenlijst gezet. Het toeval wil dat ook in dit boek een personage zit dat totaal niet begrepen wordt. Namelijk het monster dat door Frankenstein gecreƫrd werd. In het originele boek komt dit toch wel sterk naar voren. Meer dan alle andere versies die later via welke media dan ook naar buiten zijn gebracht. Iets wat het boek, in mijn ogen, veel beter maakt dan al die andere versies die het collectieve geheugen vervuilen. In het boek is het monster niet een wezen dat traag is en bouten in zijn nek heeft zitten, maar een groot wezen dat sneller en sterker is dan de mens en tevens lelijk/afschrikwekkend. Ook is het van nature niet een kwaadaardig schepsel, maar juist goedaardig en is het in eerste instantie alleen opzoek naar liefde en genegenheid. Een film die er voor mijn gevoel wel erg dicht bij het origineel komt is Mary Shelley's Frankenstein uit 1994. Al weten ze in deze film ook enkele dingen totaal te verbuigen, vast onder het mom: de kijker wil ook wat.

Geen opmerkingen: