maandag, juni 09, 2008

GTA collectie

Het werd weer eens tijd dat ik een echte blogpost schreef, dus dat ga ik nu dan ook maar doen. Aangezien ik enkele weken terug Grand Theft Auto IV voor de Xbox360 heb gekocht, is het een goed moment om jullie weer eens een kijkje te laten nemen in mijn games collectie.

Grand Theft Auto (GTA) serie is, zoals de meeste misschien wel weten, een serie die al een lange tijd loopt. Voor hen die de eerste serie niet kennen en toch geïnteresseerd zijn, zijn de eerste twee delen hier gratis te downloaden.

De serie is natuurlijk ook aanwezig in mijn collectie. Al heb ik nog steeds niet alle delen, het is toch al een mooie partij bij elkaar. Hieronder een foto van mijn GTA collectie.


Mijn GTA collectie bestaat dus uit de volgende delen:
  • Grand Theft Auto voor de PlayStation (ik heb deze ook voor de PC, maar die staat op een verzamel disc die ik zo snel niet kon vinden)
  • Grand Theft Auto Collector's Edition voor de PlayStation, met daarin Grand Theft Auto, Mission Pack #1 1969 en Grand Theft Auto II
  • Grand Theft Auto Dubble Pack voor de Xbox, met daarin Grand Theft Auto III en Grand Theft Auto Vice City
  • Grand Theft Auto San Andreas voor zowel de PlayStation2 als de PC
  • Grand Theft Auto Liberty City Stories voor de PSP
  • Grand Theft Auto Vice City Stories voor de PSP
  • Grand Theft Auto IV voor de Xbox360

De titels die ik nog mis zijn Grand Theft Auto Mission Pack #2 1961 (welke alleen in downloadbare vorm bestaat) en Grand Theft Auto Advance.

In de afgelopen tijd heb ik GTA IV nu enkele uren gespeeld. Mijn mening over deze game is op dit moment als volgt:
De serie is er grafisch gezien zeer op vooruit gegaan. Iets wat te verwachten viel natuurlijk. En dat maakt de game zeer de moeite waard om te spelen. De details zijn gewoon heerlijk. Met name de verschillende weersomstandigheden. Toch blijft de besturing tegenvallen en dat is toch een gemiste kans. Vooral omdat concurrerende spellen dit wel weten te verbeteren. Bijvoorbeeld het GPS-systeem, deze vind ik persoonlijk in de game The Godfather stukken lekkerder werken. Al moet ik wel bekennen dat het in GTA IV realistischer is. Want waarom werkt deze in GTA IV niet lekker? Omdat deze net als bij een echt GPS-systeem de tijd nodig heeft om de nieuwe route te berekenen. In het echt is dat al niet echt handig, maar in een game waar je soms snel een andere route moet weten kan dat af en toe best frustrerend zijn. Een ander punt van kritiek is dat de game redelijk repetatief is. Missies lijken erg op elkaar en er is naast deze missies amper iets te doen. Al is het doodgewoon door de stad heen wandelen erg rustgevend, en deze stad is redelijk afwisselend dus er is voldoende te zien.

Hoe mooi de game dus ook is en hoe graag ik de game ook speel op dit moment, het geeft mij het gevoel dat de makers zich vooral gericht hebben op het grafische aspect en daar erg gedetaileerd aan hebben gewerkt. De gameplay en de missies zijn hierdoor wat op de achtergrond geschoven. Toch vind ik de game nog steeds een topper al ben ik ook benieuwd wat de makers van Saints Row 2 en hopelijk The Godfather 2 gaan afleveren.

Geen opmerkingen: