vrijdag, februari 01, 2008

Kushiëls Pijl

30 december had ik al geschreven dat ik begonnen was met het lezen in Kushiëls Pijl van Jacqueline Carey. Een dik boek van 736 pagina's. In eerste instantie dacht ik dat het wel een lange tijd zou duren voor ik die uit zo hebben. Echter las het sneller weg dan ik had gedacht. En dus, nu ongeveer een maand later, heb ik het boek al uit. Iets wat met mijn snelheid en drukte tot redelijk snel is.

Het boek verteld het verhaal van Phèdre, een courtisane uit het land Terre d'Ange. Die ooit gezien werd als een kind dat "ongaaf" was. Dit omdat ze een rood vlekje in haar oog heeft. Uiteindelijk blijkt dit haar alleen maar speciaal te maken. Via allemaal gebeurtenissen weet ze uiteindelijk het gevaar dat Terre d'Ange boven het hoofd hangt te keren.


Het boek leest vlot weg en wist mij als lezer aan te sporen tot verder lezen. De combinatie van religie, politiek, spionage en erotiek kom je nauwelijks tegen in fantasy boeken, waardoor dit boek toch wel een apart plekje inneemt. Toch had ik af en toe het gevoel dat karakters dingen doen die ze eigenlijk niet behoorden te doen. Verder ergerde ik me aan zinnen als: "Als ik dat toen al wist dan....". Dit omdat je dan al meteen het idee krijgt dat bepaalde keuzes fout waren en dat er iets vervelends gaat gebeuren. Dat soort dingen ontdek ik liever zelf tijdens het lezen inplaats van dat het voortijdig al duidelijk wordt gemaakt dat er iets komt.

Toch ben ik benieuwd geraakt naar het vervolg en ben daar dan ook al aan begonnen. Het is een wat dunner boek, dus wellicht heb ik die ook binnen een maand uit. Dit eerste deel is, in mijn ogen, in ieder geval een aanrader voor elke fantasy liefhebber die eens wat aparts wil.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Groot gelijk! B) Kzei toch dat je ze moest lezen! *betweterig kindje houding* xD

Ysgrublaidd zei

Dat zei je inderdaad. ;)
Maar je was niet de enige die dat zei hoor. :P