zondag, september 30, 2007

Goede tijd voor muziek

De laatste tijd ben ik tegen wat muziek aangelopen die ik heel er goed vond. En dus ga ik jullie daar maar eens een keer mee vervelen. :P

Omdat ik niet weet waar te beginnen zal ik willekeurig te werk gaan. Dus ik begin met Iron & Wine met het album "The Shepherd's Dog" dat dit jaar is uitgebracht. Een heerlijk album met vooral rustige folk rock muziek net als zijn vorige albums en EP's. Voor hen die geïnteresseerd zijn op zijn myspace kun je de nummers beluisteren.

Een tweede album waar ik op dit moment erg van gecharmeerd ben is "Songs from the deep forest" van Duke Special uit 2006. Moeilijk om uit te leggen wat voor soort muziek het is. Maar af en toe lijkt het wat op Queen. Het classic meets rock gevoel. Erg lekker en vaak rustige muziek met een wellicht romantisch tintje. Ook deze hebben een myspace waar enkele nummers te beluisteren zijn. Het eerste nummer staat echter niet op het album, aangezien deze alleen online te verkrijgen is (legaal en illegaal).

Dat brengt me op het derde album die ik op dit moment veel draai, namelijk "37 days" het nieuwe album van Beth Hart. Zoals bij veel muziek vind ik het moeilijk om aan te geven wat het nou precies is. Zelf luisteren is dus makkelijker. En gelukkig heeft ook Beth Hart een myspace. Het klinkt in ieder geval weer lekker rauw die stem van haar, net als op haar oudere albums.

Drie albums vind ik nog niet genoeg, dus op naar de vierde. KT Tunstall met haar nieuwe album "Drastic Fantastic". Haar eerdere album "Acoustic Extravaganza" vind ik persoonlijk nog steeds het beste, maar dit nieuwe album is meer in de lijn van haar album "Eye to the Telescope". Wat ook geen onaardig album was trouwens. En ook dit nieuwe album luistert lekker weg. En ook hier geld: voor voorbeelden zie haar myspace.

Al genoeg? Jammer dan, want ik ga nog even verder. Dus album nummer vier komt er aan... en dat is? Katie Melua met haar nieuwste album "Pictures". Net als haar vorige album lekker bluessy en jazzy. Al ben ik er nog steeds niet helemaal uit welk album ik nou beter vind. Het nieuwe album klinkt niet verkeerd, maar ik mis toch nog iets. Maar zoals met wel meer super albums, kan dat gevoel nog komen. En jullie raden het al... hier de myspace van Katie (hoe voorspelbaar word ik al? :P).

En trom geroffel.... want hier is album nummer zes waar ik het over ga hebben. "La Radiolina" het nieuwe album van Manu Chao. Lekkere veelal zonnige muziek. Jammer dat het veel van hetzelfde is als zijn eerdere albums. Vooral na het horen en zien van de videoclip "Rainin in paradize" is dat dus een beetje een teleurstelling. Toch is het geen slecht album, maar er had van mij wat variatie op gemogen. Maar check het vooral zelf even op zijn myspace.

Om even door te gaan over teleurstelling. Het nieuwste album van Mark Knopfler, namelijk "Kill to get Crimson". Ik zat me er al maanden op te verheugen. Maar deze is echt veel van hetzelfde. Het is ook daarom dat ik het album nog maar één keer heb geluisterd. Wellicht dat mijn mening nog wat veranderd als ik er vaker naar geluisterd heb. Het album is zeker niet slecht, ook omdat het vorige ook totaal niet slecht was, maar het is voor mijn gevoel veel van hetzelfde. En dan is het toch minder interessant. Misschien dat dat ook de rede is dat er op zijn myspace nummers worden afgespeeld uit zijn Dire Straits periode.

Gaan we verder met album nummer acht. Van een muziek duo dat ik hiervoor nog niet kende. Namelijk CocoRosie met hun dit jaar uitgebrachte album "The adventures of ghosthorse and stillborn". Aparte muziek die wellicht kan worden beschreven als een tikkeltje van Björk, maar dan minder rauw en chaotisch. En helemaal niet verkeerd vind ik persoonlijk. Goh, en weer een myspace (zou ik al op de loonlijst van ze staan?).

Nog een favoriet van mij kwam dit jaar met een nieuw album. Loudon Wainwright III met het album "Strange weirdos". Heerlijke folk met zo af en toe een humoristische twist (krijg je als de artiest ook zo nu en dan komiek is. Al is dit album erg rustig in vergelijking met vorige. Voor voorbeelden kijk myspace (duh, waar anders).

Goed, daar laat ik het dan voorlopig bij. Want anders komt er nooit een einde aan. Misschien dat ik jullie binnenkort nog wel een keer verveel met een soort gelijke post. Tot dan veel luister plezier toegewenst.

Geen opmerkingen: