zaterdag, september 22, 2007

Poeh's wijsheid

De meesten zullen het knuffelige lieve beertje Winnie-de-Poeh wel kennen. De meesten weten echter niet dat deze beer een bron van kennis bevat die velen te boven gaat. Een wijsheid waar velen nog wat van kunnen leren. Zelf ben ik wel een fan van Poeh en zijn vrienden en dus heb ik ooit drie boekjes gekocht die ingaan op enkele onderwerpen die pasten bij mijn opleiding. Het eerste boekje, waar ik later wat dieper op in zal gaan, is "Winnie-de-Poeh en Management". Het tweede en derde deel zijn vervolgens "Winnie-de-Poeh en het Oplossen van Problemen" en "Winnie-de-Poeh en Succes". Aangezien ik donderdag naar mijn oma moest voor het vieren van haar verjaardag en ik me daar niet wilde vervelen heb ik het eerste boek van de plank gehaald om deze die dag te lezen. Dit omdat ik niet in een dik boek wilde beginnen en dit een mooi aantal bladzijden telde (namelijk 187).

Zoals de titel al doet vermoeden gaat het boek in op het begrip Management. Wat is management nu eigenlijk en wat doet een manager. Dit alles uitgelegd door voorbeelden uit de boeken over Winnie-de-Poeh van A.A. Milne. Want er zit meer in die verhalen dan je normaal gesproken zou denken. Zo wordt er behoorlijk veel gemanaged. Het is een redelijk simpel boekje, maar het hoofddoel van Management en de taken die daarvoor uitgeoefend moeten worden zijn duidelijk beschreven. Daarnaast is het gewoon erg leuk om te lezen en krijg je een totaal ander beeld van de beer. Want waar de meeste zullen zeggen dat deze wat dommig is, is deze eigenlijk slimmer dan je zou zeggen.

Omdat ik geen zin had om de hele donderdag te luisteren naar allerlei verhalen over een grote scala aan ziektes, ben ik er tussen de middag even tussen uit geglipt. En in de stad kwam ik dus nog een boekje tegen met Winnie-de-Poeh erin. Namelijk Tao van Poeh en die heb ik dus ook maar gekocht. Thuis kwam ik er achter dat er nog veel meer van zijn, dus ik ben van plan die over de tijd aan te schaffen. Zo nu en dan zal ik zo'n boekje uitlezen en er hier wat meer over vertellen. Wanneer dit zal zijn weten nu echter nog niet, dus heb geduld. ;)

Geen opmerkingen: