woensdag, september 26, 2007

Vogelverhaaltjes

Al jaren ben ik een liefhebber van de Final Fantasy spellen en één van de leukste figuurtjes hierin zijn de Chocobo's. Een vogel die mogelijk het beste te omschrijven valt als een kip gekruist met een struisvogel. Een spel dat vooral gaat om deze geinige beestjes is Final Fantasy Fables: Chocobo Tales. Ik zag deze game voor 20 euro liggen en dacht: "Die koop ik me". En zo geschiedde.

Net als de struisvogel kunnen de Chocobo's gebruikt worden als rijdieren, wat dus ook vaak voorkomt in de Final Fantasy serie. Voor de fok en de training zijn er daarom speciale Chocobo boerderijen ontwikkeld. Een één van die boerderijen is het startpunt voor het verhaal dat verteld wordt in Final Fantasy Fables: Chocobo Tales voor de NintendoDS.

Het leven op deze Chocobo boerderij was rustig en vredig en de eigenaresse was goed voor haar Chocobo's en las ze vaak boeken voor. Op een dag komt een vriend, een black mage, van haar en de Chocobo's langs met een nieuw boek. Deze gaat in eerste instantie niet open, maar één van de Chocobo's lukt dit wel en dan begint de ellende. Een duistere macht zat opgesloten in het boek en slokt alle Chocobo's op, behalve de Chocobo die het boek wist te openen. Aan die Chocobo, met de hulp van de speler, om de Chocobo's te redden en de wereld weer vredig te maken.

Hiervoor zul je de wereld moeten bereizen en boeken zien te vinden die mini games bevatten. Wanneer je dan het boek in gaat zul je eerste een verhaaltje langs zien komen. Veelal westerse sprookjes of samenvoegingen van die verhaaltjes die een Final Fantasy tintje hebben gekregen. Hierna begint dan de mini game. Door bepaalde niveaus of doelen binnen die mini game te halen kunnen er verschillende dingen gebeuren. Zo kunnen er bepaalde gebeurtenissen plaats vinden in de wereld, red je Chocobo's die vast zitten in kaarten, speel je nieuwe hoofdstukken van een sprookje vrij of verdien je een speelkaart die je op bepaalde punten in het spel nodig hebt.

(klikbaar voor grotere versie)

Want naast de mini games heb je ook momenten dat je tegen vijanden moet vechten. Deze gevechten worden uitgevochten door middel van een kaart spel. Een soort van Magic the Gathering, waarbij je met een bepaalde hoeveelheid levenskracht begint en middels de kaarten een bepaald wezen oproept die in één beurt vecht tegen een wezen die de vijand oproept. Dit gaat net zolang door totdat één van de spelers geen levenskracht meer heeft.

Naast dit alles zijn er ook nog zogenaamde micro games. Een soort van mini games maar dan zonder een verhaal eraan vast. Bij deze games gaat het erom dat je een bepaald aantal punten haalt. Hierdoor kun je een score krijgen die zilver of goud is. Heb je zilver gehaald dan krijg je één speelkaart. Heb je goud dan krijg je nog een kaart daarbij. Dus binnen een micro game is het mogelijk twee speelkaarten te winnen.

Het verhaallijn gedeelte is niet zo heel lang. Binnen een uur of 15 heb je die helemaal doorlopen. Het vrijspelen van alle gebeurtenissen en Chocobo neemt wat meer tijd in beslag omdat sommige mini en micro games behoorlijk pittig zijn. Bij sommige is de besturing wat knudde of liggen de te behalen doelen wel erg hoog. Echter de meeste zijn erg goed uitgewerkt. Zowel grafisch als qua besturing.

Naast de keuze om het spel te spelen met de verhaallijn kun je er ook voor kiezen om de al vrijgespeelde mini en micro games los te spelen en is er een mogelijkheid om online te duelleren tegen andere spelers. Over de laatste kan ik niks vertellen, aangezien ik dat nog niet uitgetest heb en persoonlijk er ook niet zo'n behoefte aan heb om tegen wildvreemden te spelen.

Geen opmerkingen: