maandag, juni 24, 2013

Een sneeuwman

Na mijn blog van gisteren, met daarin opgenomen een nummer uit de film The Snowman, had ik ondanks de tijd van het jaar toch wat weemoed om de film te zien. En dankzij Youtube was dit ook mogelijk. Zodoende heb ik na het schrijven van mijn blog gelijk de film gekeken.

Het is en blijft een prachtige film om te kijken. Al geeft het winterseizoen er wel een extra dimensie aan die ik nu dus miste. Het is niet een geheel vrolijke film, vandaar ook het weemoedige gevoel. Het bevat een treurigheid die je weinig in films zo sterk tegenkomt. En dan te bedenken dat het een tekenfilm is bedoelt voor kinderen.

Wonderlijk hoe een film zonder tekst zo kan aanspreken. Dat alles alleen door de gekozen grafische vorm en de muziek. Goed, de film is niet volkomen tekstloos, want er zit één gezongen nummer in. Zoals in mijn blog van gisteren al viel te bekijken. Maar de karakters zelf spreken niet. Hierdoor is de film ook universeel en zijn er volgens mij maar weinig mensen die niet geraakt worden.

De film dateert alweer uit 1982. Ik was toen dus nog maar 1 jaar. Bijna 2. En voor de mensen die deze film nog niet hebben gezien. Ik raad je aan deze film toch eens te bekijken.

En als je dat doet, zoek dan ook gelijk het vervolg op. Ja, want die is er. Ik kwam er ook pas gisteren achter, maar er is in 2012 een vervolg uitgezonden. En wel onder de naam: The Snowman and the Snowdog.

Ik moet zeggen dat de muziek in The Snowman mij meer bevalt dan die in The Snowman and the Snowdog. Echter vond ik het verhaal in het vervolg emotioneler. Want ik kreeg enkele keren in de film zeer de neiging om onze hond een flinke knuffel te geven en moest me inhouden om geen traan te laten.

Aan de film hebben vele van het originele team meegewerkt. En dat is ook wel te merken. De stijl is bijna identiek en hierdoor weten ze zeer goed de sfeer van de eerste film vast te houden. Daarnaast merk je gewoon dat er met liefde voor de eerste film aan is gewerkt. Er zijn namelijk flink wat verwijzingen naar de eerste film. Het is dan ook moeilijk te zeggen welke van de twee nu beter is. En eigenlijk wil ik daar ook geen keuze in maken.

Geen opmerkingen: