vrijdag, juni 21, 2013

Dierenbos

In een heel ver verleden. In het tijdperk van de Nintendo64, kwam er in Japan een game uit onder de naam Dōbutsu no Mori (Animal Forest). Toen de eerste berichtgevingen van deze game mij ter ogen kwamen, was ik gelijk verkocht. Zoals ik wel vaker heb bij aparte games. Het was dan ook spijtig dat deze versie nooit in Europa is uitgebracht.

Niet veel later kwam er in Japan een opgepimpte versie uit op de volgende console van Nintendo, namelijk de GameCube. En wederom zat ik met spanning te wachten op een Europese release. Het duurde maar en duurde maar. Uiteindelijk kwam de game wel uit in Australië (onder de naam Animal Crossing). Hier lijkt op het eerste gezicht niks bijzonders aan, maar Australië gebruikt net als Europa het Pal systeem. Anders dan de Japanse (en Amerikaanse) versie is de Australische Pal versie wel te spelen op een Europese console. Dus zodra deze game Down Under uitkwam en ik bij de plaatselijke games import winkel de game zag staan, heb ik deze versie gelijk gekocht. Duur maar zalig. Het was ook één van de weinig games die door het koppelen van een Game Boy Advance aan de GameCube nieuwe opties opende. En niet te vergeten de vrij te spelen oude NES games.

Animal Crossing
De serie hield hier gelukkig niet op. Na de GameCube kwam er een deel uit voor de NintendoDS. Animal Crossing: Wild World. Liefhebbers konden nu AC ook onderweg spelen. De grootste aanpassing in deze versie was de opbouw van de wereld. In de eerste versies moest je vaak overstappen van scherm naar scherm wat de nodige laadtijden met zich mee bracht. Nu waren die laadtijden niet zo heel lang, maar het brak toch wel de gamevoortgang. Bij AC:WW leek het net of je hoofdfiguurtje over een wereldbolletje liep. En kon je zonder laadtijden door je dorpje heen lopen.

Na dit mobiele uitstapje kwam AC weer terug op de console. Voor de Nintendo Wii kwam namelijk Animal Crossing: City Folk uit. Ook deze game nam het wereldbol principe mee, maar bracht de winkeltjes uit de eerdere delen onder in een apart gebied. Zo kwamen de shops dichter bij elkaar te liggen en kon men nog creatiever zijn in het ontwikkelen van nieuwe shops (en de mogelijkheden die dit gaf aan de game). Nu moet ik bekennen dat ik deze versie niet zo heel veel gespeeld heb. Niet omdat de game slecht is of zo, maar meer omdat het op de Wii is uitgebracht en ik tot mijn spijt minder op dit systeem heb gespeeld dan op andere.

En toen kwam er vorige week een nieuwe telg van de familie uit. Wederom een handheld versie en wel voor de Nintendo3DS. En wat een toffe game is Animal Crossing: New Leaf geworden. De vorige delen hadden iets kwijt geraakt van de charme van GameCube versie, maar deze nieuwe versie maakt dat weer helemaal goed. Kon je in de GC versie via de Game Boy Advance naar een eiland toe varen, nu kun je dat weer (maar dan zonder een extra apparaat). Het wereldbol mechaniek is er nog steeds en de winkels zijn net als in AC:CF afgesplitst in een eigen gebied. Daarnaast zijn er heel wat nieuwe mogelijkheden ingebouwd. er zijn bijvoorbeeld veel meer soorten insecten, schilderijen, fossielen en vissen te vinden om te sparen in je museum. En Kun je in dit nieuwe deel voor het eerst zwemmen. Oude vrienden zijn terug, nieuwe vrienden zijn er bij gekomen. En tot nog toe vermaak ik me er zeer mee.

Animal Crossing 2
Ik heb nog lang niet alles gezien van deze game, maar volgens mij zijn er ook zat dingen uitgehaald. Mijn grootste gemis binnen de serie is nog wel de oude NES games om te spelen. Al begrijp ik wel waarom ze die eruit hebben gehaald. Daarnaast had van mij het planetarium wel terug mogen komen (in een verbeterde vorm), de vuurtoren had in het eerste deel zijn charme inclusief de aangespoelde pelikaan en deze mochten van mij ook wel terug komen. Ik mis nog K.K. Slider, een karakter die in de game muziekbestandjes gaf om af te spelen, maar zover ik heb begrepen zit deze wel in de game echter pas later. En dan natuurlijk ook de duif met zijn café. Ik mis het politiebureau voor de gevonden voorwerpen en de vuilnisbelt om ongewenste items weg te kunnen werpen. Juist door het gemis van dit soort dorpse gebouwen voelt het dorpje wat kil aan. Al kun je later wel bruggen, fonteinen en dergelijke plaatsen. Nu heb je alleen maar een gemeente huis, een recycle gebouw en de woningen van de andere inwoners. De winkels zitten allemaal in een apart scherm, waar je dus eerst via een laadscherm kunt komen. En het aantal winkels is in het begin erg beperkt.

Oké, dit laatste stukje klinkt misschien wat negatief, maar ondanks deze gemis puntjes vind ik de game nog steeds geweldig. de activiteiten die wel in de game zijn opgenomen zijn gewoon super uitgewerkt en zelfs aan de details is gelet. Voor mij was het dus een prima aankoop.

Geen opmerkingen: