woensdag, november 19, 2008

Teleproblemen

Wegens omstandigheden wilden we van een ISDN-lijn overstappen op één vaste telefoonlijn. Nou schijnt dat voor Tele2 heel erg moeilijk te zijn. En tot overmaat van ramp zitten we dus bij Tele2. Gezien het denk niveau van het personeel van Tele2 snap ik ook totaal waarom ze dat niet kunnen.

Moeder heeft Tele2 aan de lijn:
Moeder: Een splitter? Geen idee wat dat is... maar ik hoor net mijn zoon binnen komen. Weet jij wat een splitter is?
Ik: Jup, dat weet ik wel.
M Wacht ik geef u even mijn zoon die weet er meer van.
*Moeder geeft telefoon aan mij*
Tele2: Ja, u heeft dus problemen met de telefoon?
I: Ja, we horen steeds ruis.
T: Ja, dat vertelde uw moeder al. Nou zit er dus een splitter tussen. Die moet u weg halen dan doet de telefoon het wel.
I: Er zit geen splitter tussen.
T: Die moet u dan zoeken.
I: Dus ik moet zoeken naar iets dat er niet is. Goed ik zal even in de meter kast kijken.
*Loopt naar meterkast*
I: Goed, ik zie dus een draad uit de grond komen, die gaat omhoog naar een grijs pijpje met PTT erop en dan komst onder dat pijpje een tweede draadje naar beneden en die gaat door de muur naar de telefoondoos. Geen splitter dus.
T: Ja, ik kan uw installatie niet bekijken maar de splitter moet ergens zitten dus die moet u maar eerst gaan zoeken.
I: Waar moet deze dan zitten?
T: Bij uw kabel van internet.
I: Meneer wij hebben geen internet van u alleen een telefoonlijn,
T: Geen internet?
I: Nee, geen internet (goddank)
T: Ow tja, dan heeft u geen splitter nodig.
I: Daarom (zei ik toch al klootviool)
T: Oh wacht, ik zie dat u ISDN hebt.
I: Nee, vaste telefoonlijn. We hadden ISDN maar we hebben een vaste telefoonlijn aangevraagd.
T: Dat kan niet meneer. We kunnen van ISDN geen vaste telefoonlijn maken. U zult toch uw ISDN apparatuur moeten aansluiten.
I: Maar wij willen geen ISDN meer. Want we gebruiken dat toch niet meer en ISDN is duurder (25 Euro in plaats van 17 Euro per maand) en mijn moeder kan dat niet meer opbrengen.
T: Tja, wij kunnen dat niet veranderen.
I: Dan kijken we of er een andere oplossing te vinden is.

Bij KPN bleek het omzetten een klusje van niks te zijn. Wat blijkt nu, ISDN is een product van KPN zelf. Het abonnement op dat product kan wel door Tele2 worden overgenomen. Men kan dan alleen niks meer aan dat product veranderen en ook niet omzetten naar een ander product. Men kan de boel wel verhuizen via KPN, maar aanpassen kunnen ze het niet. En KPN doet dat op aanvraag ook niet zolang je bij Tele2 zit. Die klootviolen van Tele2 kunnen dus wel bij KPN aanvragen om de boel te verhuizen, maar ze kunnen KPN niet vragen om even dat kleine klusje te doen om van ISDN een vaste telefoonlijn te maken. Zelfs niet als je de kosten wilt betalen. Het is gewoon weg onmogelijk.

Nou, zodra het contract afloopt is Tele2 ons voor altijd als klant kwijt. Want dit is zo debiel voor woorden, dat we niet bij dat klootviolen bedrijf willen blijven. Want dit heeft naar mijn idee totaal niks meer met technisch en/of administratief onmogelijk te betekenen. Maar meer naar geldklopperij. Want hoe moeilijk kan het zijn om als afnemer van KPN te vragen of het een ander product kan worden? Elke gewone klant van KPN kan dat. En is Tele2 als afnemer niet gewoon een soort van klant van KPN? In mijn ogen wel. Maar volgens mij kunnen de mensen bij Tele2 gewoon niet nadenken. Althans, niet als het niet om geld gaat.

Geen opmerkingen: