vrijdag, november 28, 2008

I can see clearly now...

Al meer dan 5 jaar draag ik een bril die bijna vanaf het begin al een ramp was. Dit kwam omdat de bril niet over een anti-kras beschikte, dus binnen in de eerste week zat er al een kras op. In de loop van de jaren is dit natuurlijk alleen maar erger geworden. Komt nog bij dat blijkbaar de ontspiegelings-laag ook nog los kwam. Wat er dus voor zorgde dat ik continu door een soort van mist heen moest kijken.

In de afgelopen jaren was er nooit geld voor een nieuwe bril, dus stuntelde ik maar met dat rotding. Dit jaar houd echter het belastingvoordeel op brillen op en ook de teruggaaf van de zorgverzekering (zover ik het begrepen heb) en dus mocht ik als cadeau voor de aankomende feestdagen een nieuwe bril uitzoeken.

(boven: oud; beneden: nieuw)

Op de foto is het niet duidelijk te zien maar het is dus ditmaal een zilverkleurige en lichter dan mijn vorige bril. Het montuur is ook wat steviger en strakker qua vorm. Vandaag heb ik het nieuwe gevalletje opgehaald en dat was weer even wennen zeg. Zelfs nu ik het al enkele uren op heb, ben ik er nog niet helemaal aan gewend.

Qua ogen scheen ik over het geheel niet achteruit te zijn gegaan. Mijn sterkte qua ogen is lager geworden, maar de sterkte van de vorm van mijn ogen is slechter geworden. Ik schijn dus meer rugby-bal ogen te hebben dan voetbal ogen. Mijn oude bril was in ieder geval sowieso niet meer goed en nu zie ik de dingen tenminste weer scherp (of zoals Jonny Nash en later Lee Towers zong: I can see clearly now). Al zijn mijn hersenen er nog niet helemaal aan gewend. Dat zal hopelijk over de tijd wel veranderen.

Op deze glazen zit tenminste wel anti-kras. Dus hopelijk kan ik hier langer goed door zien. Hopelijk is er tegen de tijd dat ik een nieuwe bril nodig heb wel weer het belastingvoordeel en zorgverzekerings teruggave.

Geen opmerkingen: