donderdag, juli 19, 2007

Hersenklusjes

Het is alweer een tijdje geleden dat ik Meer Brain Training heb gekocht (ja, ik ontken niet dat mijn hersentjes best wat training kunnen gebruiken ;)). Maar voor dat ik er wat over wilde schrijven, wilde ik het eerst een tijdje spelen. Dit omdat de verschillende onderdelen vrijgespeeld moeten worden. Ook al heb ik de non-game nu al bijna een maand, toch ben ik er nog niet helemaal over uit of ik dit een waardige opvolger van het eerste deel, Brain Training vind. Aan de ene kant zijn de trainingen vernieuwend ten aanzien van het eerste deel.


Echter het beoordelingssysteem is in deze versie, voor mijn gevoel, slechter uitgewerkt. Zo is er een training waarbij je muziekstukken moet spelen aan de hand van notenschrift en op de "maat" die wordt aangegeven. Bij de eerste moeilijkheidsgraad (of gemakkelijkheidsgraad) hoef je alleen de juiste noten aan te tikken, je hoeft het dus niet op het juiste moment te doen, en je krijgt al een eindscore van 95. Na een tijdje speel je echter een hogere moeilijkheidsgraad (die keer echt moeilijk) vrij. Hierbij zie je niet meer de benaming van de noten en speelt de maat wel verder. De score die je hierbij behaald komt in dezelfde grafiek te staan als de gemakkelijke versie. Hierdoor daalde mijn grafiek in één keer van 95 naar 6 :(. Ze hadden dat best zo kunnen programmeren dat dat in verschillende grafieken wordt weergegeven. Oké, dit probleem zat ook al in het eerste deel. Ook het woorden herkennen uit enkele cirkelende cijfers is belachelijk. Je moet het gevonden woord, letter voor letter ingeven en dit kost enkele seconden. Tevens moet je het woord natuurlijk eerst herkennen, wat dus ook tijd kost. Echter de straftijd die je krijgt als je een woord overslaat is 20 seconde. Oftewel mijn hoogst behaalde score is een score die ik behaald heb door heel veel woorden over te slaan. Ben benieuwd hoe vaak ik dat moet oefenen wil ik een hogere score behalen zonder een woord over te slaan.

Het verschil in moeilijkheid tussen de verschillende trainingen is ook veel groter dan in het eerste deel. Wisselgeld is bijvoorbeeld een erg gemakkelijke training. Rekentekens plaatsen is ook een eitje. Daarentegen is het klok kijken in deze versie verrekte moeilijk. Je begint makkelijk, maar wanneer ze de klokken gaan draaien en spiegelen :S.

De Sudoku's zijn ook weer van de partij :D. Een erg leuke toevoeging, net als bij het eerste deel. Het Sudoku systeem zat in het eerste deel al goed in elkaar en veel hebben ze daaraan niet veranderd in deel twee. Al is de hoeveelheid van de verschillende moeilijkheidsniveau's niet meer gelijk. Er zijn nu minder makkelijke en moeilijke puzzels en meer gemiddelde puzzels. Tevens kreeg ik het gevoel dat de gekozen puzzels lukraak gekozen zijn en veel minder uitgebalanceerd zijn in vergelijking met de Sudoku's in deel één.

Deze non-game van Nintendo ziet er grafisch hetzelfde uit als deel één en de trainingen zijn vernieuwend, maar het geheel is nog steeds niet helemaal goed uitgewerkt. Hopelijk doen ze dit in een mogelijk derde deel beter.

Geen opmerkingen: