zondag, januari 03, 2016

Terugblik 2015 games

Het afgelopen jaar heb ik veel minder gegamed dan ik eigenlijk zou willen. Toch heb ik wel wat plezier gehad op dat gebied. Nu verwachten jullie misschien een lijstje van games uit 2015 die ik geweldig vond, maar ik loop qua games altijd een tijdje achter omdat ik de volle prijs vaak veel te hoog vind en dan dus liever wacht tot ze goedkoper zijn. Dus dit wordt meer een lijstje van games die ik dit jaar gespeeld heb en wat ik van die games vond. Nu zal dit lijstje niet helemaal compleet zijn, echter geeft het wel een aardig beeld van mijn jaar op gamesgebied.

Allereerst een game die ik aan het begin van het jaar heb gespeeld en waar ik echt dubbel om heb gelegen. Namelijk Goat simulator. Een game waarin je de rol van een geit op je neemt. Het klinkt misschien heel suf en saai, maar de makers hebben er echt is leuks van gemaakt. De gameplay is een beetje vreemd en zorgt ervoor dat de game erg glitchy is, echter de wereld en wat je daar in kunt doen is briljant. En er zitten heel veel verwijzingen in naar hele geeky zaken. Zo kun je bijvoorbeeld de Teenage Mutant Ninja Turtles opzoeken. Als je dus een game zoekt die heel maf is en waar best veel te doen is en die je af en toe eens op wilt pakken ter afwisseling dan is Goat simulator echt geweldig.

Goat simulator

Een andere game met humor die ik gespeeld heb in 2015 is The Book of Unwritten Tales. Een point-and-click adventure game die op een grappige manier het genre probeert te parodiƫren. En dat hebben de makers erg goed gedaan. Ik was al aardig ver in de game, maar omdat ik met mijn stomme kop Windows 10 heb geprobeert te installeren (wat compleet verkeerd ging) ben ik mijn save file kwijt geraakt. En tja, om nu weer opnieuw te beginnen trekt me op dit moment niet zo. Al ben ik zeker van plan de game eens uit te gaan spelen en ook aan de vervolgen te beginnen.

The book of unwritten wales

Het Windows 10 verhaal gaat ook op voor een andere humoristische point-and-click adventere die ik (al was het maar kort) gespeeld heb. Namelijk het eerste deel van de Deponia trilogie. Erg fraaie game al is het af en toe wat onlogisch. En ik ben ook zeker van plan deze serie ooit opnieuw te starten.

Deponia 
En dan nu even iets compleet anders. Een game voor de Nintendo WiiU en wel een shooter, ja je hoort het goed, een shooter. Namelijk Splatoon. Wat een geweldige game is dat zeg. De gameplay werkt echt goed en het online gedeelte is prima uitgewerkt. Daarnaast adem deze game een heerlijke sfeer uit. Vrolijk, maar niet te. Persoonlijk ben ik geen fan van shooters, maar deze game wist me wel te pakken. Het is redelijk simpel om op te pakken, maar er zit ook genoeg uitdaging in. Het singel player gedeelte is niet zo heel lang, maar wel leuk genoeg om mee te beginnen. En het fijne in de multiplayer is dat je geen gezeik hebt van tegenstanders. Het blijft daardoor een vrolijke sfeer, ook als je erg slecht bent in de game.

Splatoon

Een andere vrolijke titel van Nintendo die ik gespeeld heb in 2015 is Yoshi’s Woolly World. Een hele leuke rustige platform game die uiteindelijk best wat uitdaging biedt. En tja, Yoshi… wie kan er nou niet houden van zo’n groen dinootje. En ik moest daarom ook de drie standaard woolly Amiibo’s erbij halen. En de grote Yoshi Amiibo staat nog op het verlanglijstje. Maar damn, wat is die duur.

Yoshi's Woolly World

Als laatste wilde ik het nog even hebben over de game waarin ik dit jaar de meeste uren heb gestoken en dat is… Terraria. Ik ben echt dol op die game. Je kunt het zien als een 2D Minecraft. Al heeft deze game veel meer te bieden. Meer bazen, meer wapens, meer items etc. Ik was al een heel eind in de game voor de update die dit jaar uitkwam en toen de update uitkwam heb ik me nog heel lang vermaakt… en toen kwam Windows 10 in beeld (of nou ja, eigenlijk niet) en weg was mijn karakter, mijn werelden… tja, geen save file over. Dus ben ik dit jaar helemaal opnieuw begonnen. Dat kan makkelijk met deze game, omdat elke wereld die je opbouwd uniek is en je dus elke keer anders door de game heen gaat. En met mijn nieuwe karakter ben ik op dit moment verder dan met mijn verloren gegane karakter. Er komt weer een nieuwe update aan, aan wat ik er van gehoord heb zitten er weer wat interessante nieuwe mogelijkheden in. Dus deze game leg ik nog lang niet naast me neer.

Terraria

Verder nog enkele eervolle vermeldingen: Psychonauts, Super Mario Maker, Captain Toad: Treasure Tracker, The Legend of Zelda: The Wind Waker HD, Bravely Default en Mario & Luigi Paper Jam Bros.

En welke games hebben jullie zoal gespeeld in 2015?

Geen opmerkingen: