zaterdag, januari 02, 2016

Terugblik 2015 boeken

Al sinds 2008 houd ik op Goodreads bij welke boeken ik lees. En al die tijd zet ik mijn read challenge (lees uitdaging) op 50 boeken per jaar. De afgelopen jaren heb ik hier en daar wel eens gesmokkeld met hele korte boekjes. En ook dit jaar zaten er weer meerdere korte boekjes bij zoals stripboeken/comics. Maar in de loop van het jaar heb ik mijn challenge van 2015 steeds iets opgehoogd. En uiteindelijk kwam ik uit op 80 boeken.

Aangezien er dit jaar weer heel wat leuke stripboeken/comics uit gaan komen heb ik voor 2016 de challenge op 70 gezet. Hopelijk kom ik dit jaar weer in de buurt van de sprong die ik dit jaar, in vergelijking met voorgaande jaren, wist te maken.

Hier onder twee plaatjes met de statestieken van de afgelopen jaren. De eerste laat zien het aantal boeken dat ik heb gelezen per jaar. De tweede het aantal pagina’s waar ik uiteindelijk op uitkwam.

Statestiek aantal boeken 2015

Statestiek aantal pagina's 2015

Nu zegt het laatste plaatje niet zo heel veel. Want er zijn boeken met veel pagina’s maar weinig tekst en boeken met weinig pagin’s en veel tekst. Maar het is toch leuk om te zien dat het aantal pagina’s ook flink omhoog zijn gegaan.

Het boek met de meeste pagina’s dit jaar was voor mij De boekendief van Markus Zusak. Welke 1053 pagina’s telde. Nu moet ik hier wel bij vermelden dat het gaat om de Dwarsligger editie. En die hebben meestal iets meer pagina’s dan de normale versie. De korste waren enkele MatchBoox. Want die tel ik als 1 pagina per MatchBoox. Hierdoor kwam mijn gemiddelde aantal pagina’s per boek uit op 205.

Het was een mooi lees jaar, waarbij ik enkele prachtige boeken heb gelezen.Zoals bijvoorbeelde de complete collectie Winnie de Poeh verhalen van A.A. Milne, UP en KALF van Myrthe van der Meer, Superhelden.nl 3 door Marcel van Driel en Abarat 3 van Clive Barker. En zo waren er nog veel meer mooie titels.

En hoe was jullie boek jaar in 2015?

Geen opmerkingen: