vrijdag, oktober 12, 2007

Goed boeren

Vorig weekeinde heb ik Harvest Moon DS voor een leuk prijsje weten te bemachtigen. In deze handheld game is het, net als bij de voorgangers, de bedoeling dat je een boerenbedrijf zo goed mogelijk probeert te runnen. Hierbij kun je uiteindelijk betere gereedschappen verkrijgen, dieren houden, groente kweken enz. Zo in de basis lijkt het allemaal erg saai, maar er valt daarnaast nog veel andere dingen te doen. Zo kun je gaan vissen, meisjes versieren, moet je hout hakken en stenen verpulveren voor bouwmateriaal, zijn er feestdagen waarop je een feest kunt bijwonen, heb je de beschikking over een hond, kat en paard, kun je graven in een mijn en edelstenen en dergelijke vinden, kun je dwergen aan het werk zetten, kun je gokken, wilde bloemen plukken. Goed, ook dit kan erg saai klinken allemaal. En wellicht is dat het ook. Toch is het een grappig tijdverdrijf.

Zelf volg ik de serie al een tijdje en heb ik al verschillende edities in mijn bezit. Al zijn er nog enkele die ik mis in mijn collectie. Jammer genoeg. Hieronder de lijst met uitgebrachte Harvest Moon games:

1. Harvest Moon (Super Nintendo, 1996)
2. Harvest Moon GB (Game Boy, 1997)
3. Harvest Moon 64 (Nintendo 64, 1999)
4. Harvest Moon 2 (Game Boy Color, 2000)
5. Harvest Moon: Back to Nature (PlayStation, 1999)
6. Harvest Moon 3 (Game Boy Color, 2000)
7. Harvest Moon: Save the Homeland (PlayStation 2, 2001)
8. Harvest Moon: Friends of Mineral Town (Game Boy Advance, 2003)
9. Harvest Moon: A Wonderful Life (GameCube, 2004)
10. Harvest Moon: More Friends of Mineral Town (Game Boy Advance, 2005)
11. Harvest Moon: Another Wonderful Life (GameCube, 2005)
12. Harvest Moon DS (Nintendo DS, 2005)
13. Harvest Moon: Magical Melody (GameCube, 2005)
14. Harvest Moon Boy & Girl (PSP, 2007; Hetzelfde als 5 maar bevat tevens de Girl versie)
15. Puzzle de Harvest Moon (Nintendo DS, 2007)
16. Harvest Moon DS Cute (Nintendo DS, 2008)
17. Harvest Moon: Tree of Tranquility (Wii, 2008)
18. Harvest Moon: Island of Happiness (Nintendo DS, 2008)
19. Harvest Moon: Innocent Life (PSP, 2007)(PS2, TBA)
20. Harvest Moon: Rune Factory (Nintendo DS, 2007)
21. Harvest Moon: Rune Factory 2 (Nintendo DS, TBA)
22. Harvest Moon Online (PC, TBA)

En hieronder een foto van de spellen uit de serie die ik bezit. Oftewel de delen 1, 2, 4, 5, 8, 9 en 12.

(Foto is klikbaar)

De games uit de serie die ik nog niet hebt zou ik nog graag in mijn bezit willen krijgen. Helaas zijn enkele daarvan nooit in Europa uitgebracht en kan ik die in de meeste gevallen dus niet met mijn huidige consoles spelen. Hopelijk komen de aankomende spellen wel in Europa uit. Het is in ieder geval een serie die moeilijker bij elkaar te verzamelen is dan Zelda en Pokémon, wat het verzamelen wel zo leuk maakt. Maar mocht iemand nog een deel hebben dat ik niet heb en deze kwijt willen dan hoor ik het graag.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat is toch een behoorlijk lange reeks voor een game die eigenlijk gedurende de jaren niet veel veranderd is.

Ysgrublaidd zei

Nou, het veranderd dus wel degelijk. Grafisch wordt het beter, nieuwe spel-elementen worden er in verzonnen of worden er juist uitgehaald. De omgeving om de boerderij wordt steeds belangrijker. De basis blijft wel hetzelfde maar er is steeds meer te doen. Daarnaast merk je dat er echt een soort van verhaal in wordt gebouwd de laatste delen. En zie je bepaalde dingen terugkomen in één of andere vorm. Het koppelen van spellen wordt ook steeds meer gebruikt en dat brengt wel leuke dingetjes met zich mee. Het is wel een game serie waar je van moet houden. En tja, dat doet zeker niet iedereen.

Anoniem zei

dat is een vrij lange reeks
ben al heel lang op zoek naar het spel harvest moon back to nature voor playstation 1 maar vind het zo moeilijk

Ysgrublaidd zei

Hallo Anoniem,

Ik heb de game destijds wat te duur gekocht in Duitsland. Een jaar later kwam deze game daar namelijk terecht in de zogenaamde Pyramid torens. Mocht je dus een keer in Duitsland komen, kijk dan vooral eens naar deze torens (duidelijk te herkennen aangezien het blauwe piramidevormige torens zijn). Wellicht dat je daar nog één kunt vinden. En het leuke is is dat de prijs dan ook niet al te hoog is (reiskosten niet meegerekend).