dinsdag, juli 11, 2006

LocoRoco

Nee, ik ga het niet hebben over een doorgedraaide locomotief maar over een PSP game. Niet dat ik de game in bezit heb trouwens. Echter ik heb de game al enkele keren kort gespeeld en het concept is erg geinig. Toch vind ik persoonlijk de prijs nog wat te hoog, dus het is wachten tot deze wat goedkoper wordt.

Voor de mensen die de game niet kennen hier kun je een demo online spelen. Met de linker en rechter pijltoetsen zorg je ervoor dat de wereld kanteld zodat de klodder die kant oprolt. Druk je beide pijlknoppen tegelijk in dan springt deze. Met de X knop kun je de menuutjes sluiten.

Zet vooral je geluid aan, want de gespeelde deuntjes zijn erg grappig en wie weet word je er vrolijk van (ik in ieder geval wel).


Toch kent LocoRoco ook een zwarte kant. Net als de PSP uit mijn vorige blogpost. LocoRoco wordt namelijk door Alejandro Quan-Madrid op zijn 1up-blog beschuldigd van racisme. Dit omdat het spel vijanden, genaamd Moja, kent die toevallig zwart zijn. Volgens Alejandro zien deze eruit als stereotype negers (zijn woorden, niet de mijne). Ik bedoel kijk maar naar onderstaande plaatje en dan bedoel ik voornamelijk de zwarte figuurtjes. Ze zijn zwart en hebben ook nog eens dreadlocks. Om maar niet te spreken over de grote dikke lippen en die grote witte ogen.


Persoonlijk ben ik het niet met Alejandro eens. Ik bedoel, ooit zulke zwarte mensen gezien? En dan ook nog eens zonder armen, benen en romp? Die ook nog, zo lijkt het, kunnen vliegen. Ik moet er niet aan denken. Dan zijn de LocoRoco's zeker Aziaten? Ik bedoel geel en als ze te veel eten worden het net sumo-worstelaars. En die hoge stemmetjes.

Sorry Alejandro, maar volgens mij draaf je een beetje door. Dat jij overal donkere medemensen ziet hoeft niet direct te betekenen dat ze dat ook echt zijn. Misschien toch iets minder van dat spul eten/drinken dat jij doet? Ow shit, vooroordeel.

Geen opmerkingen: