maandag, januari 30, 2006

Allemaal boompjes

Wat hebben Nederlanders, en dan voornamelijk de noordelijke bewoners van het land, tegen bomen? Wat hebben bomen ons mensen ooit aangedaan? Behalve dan ons voorzien van de broodnodige zuurstof, beschutting tegen weersomstandigheden en warmte door verbranding. In mijn ogen helemaal niets. Toch worden ze op brute wijze kappot gemaakt. Zo af en toe één is opzich niet erg als men nieuwe aanplant. Toch schijnt men in het noorden van Nederland op het moment helemaal gek te zijn geworden en wil men elke boom het liefst vernietigen.

Het eerste geval dat ik wil noemen zijn meerdere bomen in Groningen. Deze groeiden langs een afslag de stad in. Een plek waar verder totaal niets anders gebouwd kan worden. Het was door de bomen een duidelijk punt dat je daar van de weg af moest om de stad in te komen. Nu is het er een kale klere bende. Erg saai en voorlopig ook nog steeds een klei bende.

Het tweede geval is enkele dorpen verder op. Tussen enkele dorpen wilde men een fietspad aanleggen. Helemaal niets mis mee. Alleen maar goed voor de veiligheid. Echter stonden daar allemaal bomen langs de weg. Deze werden dus allemaal gekapt. Voor als nog geen probleem aan de horizon, echter het fietspad kwam achter de plaats te liggen waar de bomen stonden. De bomen stonden dus niet in de weg. Ik hoor men al denken: "maar men kon natuurlijk niet met de benodigde machines achter de bomen komen". Dat konden ze dus wel. En nu het fiets pad er bijna ligt zie ik de gemeente ook niet nieuwe bomen planten. Kijk slopen best maar zorg dan dat er nieuwe komen te staan. Van mijn part ergens anders.

Derde geval is bij mij in de straat. Ja ja, het komt steeds dichterbij. Iets verder op bij mij in de straat ligt tussen twee huizen een lapje grond met langs de sloot meerdere bomen. Er was totaal niets mis met die bomen. In tegendeel ze gaven lekker beschutting tegen de wind, daarnaast gaf het wat afwisseling in de straat. Toch hebben ze gisteren en vandaag alle bomen neer gehaald. En waarom? Ik heb geen idee, maar ik vermoed dat men te weinig uitzicht op de straat had en daardoor niet de mensen in de gaten konden houden. Moesten die bomen daarvoor kapot gemaakt worden? Blijkbaar wel. Zonde.

En nu het laatste geval. Een dorp of twee verder hebben ze jaren geleden (nog in mijn tijd dus niet langer dan 25 jaar geleden) een bos aangeplant. Het bos ligt onder beheer van staatsbosbeheer. Je zou dus denken dat het bos nog jaren zal bestaan. Het bos groeit lekker en staat mooi in de omgeving. Er zijn al zo weinig bossen in de omgeving dus dan heeft een bos nog wat. Echter, de gemeente wil het dorp uitlaten groeien. Nou kan dat heel veel kanten op, maar men heeft besloten richting de boskant op te gaan. Bos is van staatsbosbeheer, dus je zou denken dat men er dan omheen gaat bouwen. Maar nee hoor, men is van plan het hele bos plat te gooien om daar huizen te bouwen.

Wat gaat er toch om in de geest van Noorderlingen? Ja, vroeger stonden hier geen bomen want toen lag alles nog onder water. Zullen we het water dan terug halen? Laten we de Noorderlingen lekker uitroeien zoals deze de bomen, die ze ooit zelf hebben geplant, uitroeien?
Ik ben voor maar wacht dan wel even tot dat ik weg ben en alle andere mensen die er verschrikkelijk op tegen zijn. Het is gewoon van de zotte dat bepaalde mensen liever naar een kalle vlakte kijken dan dat er bomen staan. En dan zijn er landen die staan te springen om aangroei van bomen, maar wat door droogte niet wil lukken. Blijf toch met die klauwen van de bomen af of zorg ervoor dat, indien je kapt, je weer nieuwe aanplant.

Geen opmerkingen: