dinsdag, juli 03, 2018

Seks, humor en het Beloofde Land

Seks, humor en het Beloofde LandIk wilde hier eigenlijk een plaatje plaatsen van een bloed mooie vrouw. Onder het mom van seks verkoopt. Maar ik heb toch maar besloten dit niet te doen, want dan zitten de geilaards meer naar het plaatje te kijken dan naar de inhoud van deze recensie. En dat is toch niet de bedoeling. Maar hoe kan ik dan mensen beïnvloeden om deze recensie (en ook heel belangrijk: de rest van mijn blog) te lezen. Gelukkig stuurde Maven Publishing mij een recensie exemplaar toe van Seks, humor en het Beloofde Land, met daarin de 33 beste beïnvloedingstechnieken uit de reclame. Nu is de vraag alleen: heb ik na het lezen van dit boek iets opgestoken wat ik kan gebruiken?

Kleurtjes

Seks, humor en het Beloofde LandWat meteen opvalt aan het boek zijn de kleurtjes. De voorkant springt je al tegemoet met het felle geel, blauw en rood. En dan vooral het gele. Het valt hierdoor in ieder geval wel op. Daarnaast zijn de kleuren binnenin ook volop doorgevoerd. Voor iemand die niet kleurenblind is en het boek voornamelijk buiten in de zomerzon heeft zitten lezen, deed dit dan ook af en toe pijn aan de ogen.

Voor mij persoonlijk had het dus wel een tandje lager gemogen. Aan de andere kant past het wel weer bij de inhoud. Namelijk het schreeuwerige van reclames. En daar gaat het uiteindelijk toch over. Hoe beïnvloeden reclames je. Welke technieken worden er door de makers toegepast om de kijker er van te beïnvloeden.

Opbouw

Het boek is simpel opgebouwd. Na de duidelijke inhoudsopgave is er een inleiding en dan een korte uitleg dat de besproken technieken gebaseerd zijn op de drie elementaire basisbehoeften. Systeembehoeften, sociale behoeften en individuele behoeften. Hierna volgen twee pagina's die uitleg geven over hoe de verschillende technieken worden besproken. En dan wordt de eerste techniek besproken en volgen er nog 32 andere technieken. Mogelijk is deze uitleg zelfs ingewikkelder dan de opbouw van het boek.

De auteurs weten namelijk op een korte en bondige manier de verschillende beïnvloedingstechnieken in te delen en uit te leggen. Het is eigenlijk een geweldig naslagwerk. Via de inhoudsopgave is de techniek die je even snel wilt opzoeken makkelijk te vinden en elke techniek is overzichtelijk te bestuderen. En dat is een verademing. Wil je even snel iets weten over een bepaalde techniek? Je bent dan zo op de juiste plek. Erg handig als je over de tijd je kennis wat wilt bijschaven.

Voorbeelden

Nee, ik ga hier geen voorbeelden van geven. Maar het boek doet dat zeker wel. Bij elke techniek staat wel één of meerdere voorbeelden uit de praktijk. En voor een dyslecticus als ik zijn plaatjes altijd welkom. Vooral als ze ook nog duidelijk zijn en een goede aanvulling zijn op de tekst. Iets wat in dit geval ook zeker zo is. Daarnaast is de kwaliteit van de plaatjes subliem. Ze zijn scherp en kleurrijk. Dat is in andere boeken wel eens anders.

Het is echter niet alleen maar rozengeur en maneschijn. De tekst wordt hierdoor op meerdere plaatsen op een nare manier opgebroken. Althans zo voelt het bij mij. En dan moet je een keuze maken. De voorbeelden eerst overslaan en een paar pagina's verder de tekst doorlezen. Of eerst even snel naar de voorbeelden kijken en de bijbehorende tekst lezen en dan weer verder lezen. Wat je ook kiest, je zit vaak met een halve zin op één pagina die pas enkele pagina's verder doorloopt. Ik vraag me dan af of dit komt door de opmaak van het boek. Of dat het in de originele Engelse editie wel goed was, maar dat er bij de vertaling de tekst niet op de juiste plek viel.

Persoonlijk vind ik het altijd vervelend. En ga dan altijd denken van: had dat plaatje niet wat kleiner gekund zodat daar wat tekst naar verplaatst kon worden. Of had die ene alinea niet beter naar het volgende gedeelte verplaatst kunnen worden. Want daar is nog wel plaats voor. Of van mijn part alleen dat ene zinnetje.

Verwijzingen

Het boek zit vol verwijzingen. Zowel intern als extern. Het interne is bij een eerste leesronde van het boek niet echt handig. Of je zit al vooruit te bladeren of je negeert het. Ik koos voor het laatste. Bij een opfris moment is het wel handig. Want dan ga je specifieker te werk. En dan komt het beter tot zijn recht.

Het externe zijn vooral de Google dit begrippen. Welke aan het einde van de uitleg van elke techniek zijn neergezet. Wederom leuk als je specifieker te werk wil gaan. Maar voor een eerste leesronde niet erg handig. Vooral ook omdat je dan toch echt het internet op moet op welke manier dan ook. En daar tijd moet investeren om willekeurige berichten die over de genoemde onderwerpen gaan te kunnen lezen. Ik ben er nog niet helemaal uit of dit luiigheid is van de auteurs of van mijzelf. Want het komt bij mij over als: We kunnen nog meer aanvullende zaken vertellen bij deze techniek, maar weet je wat: Google het. En ik ben dan weer te lui om te gaan Googlen. Aan de andere kant: het boek is wel lekker overzichtelijk. En wie meer wil: Google het.

Conclusie

Uiteindelijk heb ik kennis gemaakt met 33 beïnvloedingstechnieken uit de reclame. Wat deze technieken inhouden, hoe deze te gebruiken zijn en waarom het wel of niet handig is deze te gebruiken. En voor de rest: Google is je vriend. Het voelt een beetje karig. Maar toch ben ik vol lof over dit boek. Ondanks sommige minpunten. Het doet waarvoor het is geschreven. Namelijk een kort en bondig naslagwerk zijn voor mensen die kennis willen opdoen over beïnvloedingstechnieken. En een handreiking geven, doormiddel van verwijzingen, voor als je meer wilt weten. Het had meer kunnen zijn, maar het hoeft niet. In zijn eenvoud is het al goed genoeg.

Informatie

  • ISBN: 978 94 9249 338 5
  • E-Book: 978 94 9249 339 2
  • Uitgeverij: Maven Publishing
  • Auteurs: Rick van Baaren, Marc Andrews en Matthijs van Leeuwen
  • Vorm: Paperback
  • Pagina’s: 207
  • Prijs: paperback € 24,99, e-book € 20,-

Geen opmerkingen: