woensdag, april 04, 2018

Geld en Gedrag

Heb ik voor jullie toch een mooie aanbieding. Een prachtig informatief boek waar je zeker iets van gaat leren. En niet voor € 30,- of zelfs € 25,-. Nee, voor het luttele bedrag van € 19,- kan het al van jou zijn. Een koopje. Dus wees er snel bij voordat ze allemaal uitverkocht zijn. Geschreven door een heuse hoogleraar psychologie en gedragseconomie. En als dat nog niet genoeg is doen we er ook nog een komediant bij die voor Comedy Central schreef. Geweldig toch? Top niveau. Wat wil je nog meer. En we gaan zelfs je betaalpijn minimaliseren door als enige betaalkeuze: per creditcard te bieden. En waar heb ik het dan over? Dat zal ik je vertellen, want je wilt dit echt hebben. Toch? Goed zo. Het gaat om het geweldige boek Geld en Gedrag, geschreven door Dan Ariely en Jeff Kreisler. Uitgegeven door de befaamde uitgeverij Maven Publishing.

Gedrag

Geld en gedragHeb ik je al kunnen overhalen om Geld en Gedrag te kopen? Zo niet, dan was mijn verkooppraatje hierboven mogelijk iets te goed. Maar ik had persoonlijk ook niet anders verwacht. Ik ben geen marketeer met een flinke babbel om alles wat los- en vastzit te verkopen (sorry Maven Publishing). En in de commerciële wereld is dat wel waar het om gaat of eigenlijk waar het voor de consument mis gaat. Het grijze hoopje in onze schedel wordt door mooie woorden zo gemanipuleerd dat we geneigd zijn meer uit te geven dan goed voor ons is. En als we de studies, die door Ariely en Kreisler in Geld en Gedrag worden aangekaart, mogen geloven, zijn we ons daarvan vaak niet bewust.

Geld

En waarom is dat geld spenderende gedrag slecht voor ons? Nou, omdat geld maar één keer kan worden uitgegeven (of je moet het weer op één of andere manier zien terug te verdienen). Dus als je het aan het ene uitgeeft, moet je het andere laten. Maar mogelijk is dat andere wel veel beter voor je. En dus gebruik je je geld niet optimaal. Dit lijkt allemaal heel logisch toch? En dat is het in de basis ook. Nu kan ik wel heel uitgebreid met voorbeelden en uitwerkingen komen, maar dat laat ik liever over aan Ariely en Kreisler. Die kunnen dat veel beter (iets met ervoor gestudeerd hebben en zo). En ja, daarvoor moet je wat geld neerleggen en dat kun je dan niet besteden aan wat anders, wat je mogelijk veel leuker lijkt enzovoort. Maar als het je op de lange termijn geld kan besparen, door dat je meer gaat nadenken over je uitgavegedrag, dan is dat toch een interessante investering.

Het boek

Om ons, de lezers, te doen inzien wat ons gedrag is en wat daar fout aan is, beschrijven Ariely en Jeff meerdere situaties aan de hand van anekdotes. Gevolgd door een uitgebreide beschrijving van wat er wel en niet goed ging en waar we op zouden moeten gaan letten om dit soort situaties te voorkomen. Veelal aangevuld met uitslagen van wetenschappelijke onderzoeken die het gedrag verklaren. Je krijgt hierdoor het gevoel dat het allemaal goed in elkaar zit en dat er wetenschappelijk weinig daartegen in te brengen valt.

Persoonlijk kreeg ik echter het gevoel dat het soms iets te psychologische praat was. Luchtige psychologische praat, daar niet van. Maar af en toe kon ik het niet helemaal plaatsen als het gaat om mijn eigen denken en doen. Mogelijk heeft dit te maken met dat ik me er niet van bewust ben dat ik dit gedrag heb, of dat ik eigenlijk gewoon de aangehaalde wetenschappelijke artikelen zou moeten lezen, of omdat ik gewoon heel speciaal ben (en of dat al dan niet goed is laat ik even in het midden).

In de laatste paar hoofdstukken wordt het voorgaande in verkorte vorm herhaald en worden er adviezen gegeven. En hier wordt het boek, mijn inziens, wat te kort gedaan. Het grootste deel van het boek is onderhoudend en geeft een gevoel dat er aan het einde heel veel belangrijke inzichten zullen worden aangekaart. Maar het is een herhaling van het voorgaande en de adviezen kun je eigenlijk al zelf wel bedenken als je het grootste deel (tot de eind hoofdstukken) al gelezen hebt. Althans als je niet helemaal op je achterhoofd gevallen bent. Het is misschien heel persoonlijk hoe dit bij de lezer overkomt, maar bij mij viel het einde wat tegen.

Praktijk

Tijdens het lezen van Geld en Gedrag viel het mij op dat je toch anders naar de commerciële wereld gaat kijken. Of eigenlijk naar het gedrag van mensen als het om geld gaat. Eén voorbeeld wil ik graag aanhalen en wel de volgende:

Op een gegeven moment stond ik in een speelgoedwinkel wat rond te neuzen, toen er een vrouw met twee kinderen bij de gameconsoles stonden. Er was een discussie gaande tussen het jongste en de oudste kind. Op een gegeven moment riep de jongste (ik zal het wat netter neer pennen dan wat er werkelijk gezegd werd): Wat maakt de kleur nou uit? En wat kan mij die extra € 15,- euro schelen? Waarop de vrouw de zaak probeerde te sussen met: Maar als je het online besteld heb je de console morgen ook al in huis. En de discussie ging nog even door.

Door het boek zag ik al helemaal voor me dat die kinderen al tijden aan het sparen waren geweest en dat die jongste zich al eigenaar voelde van de gameconsole. Hij dacht niet meer logisch na over wat geld waard is, maar wilde gewoon vandaag al met het systeem aan de gang. De moeder en de oudste waren wat rustiger over de zaken aan het nadenken en wilde best de tijd nemen zodat men het meer geliefde systeem in bezit kreeg (qua kleur) en ook nog geld besparend bezig zouden zijn.

Ik moest er inwendig erg om lachen.

Dan nog even Dan

Toch heb ik ook nog wat kanttekeningen bij de Nederlandse vertaling van dit boek. Ik snap dat Dan de voornaam is van één van de auteurs. Maar de naam valt erg vaak in het boek en omdat het heel erg lijkt op een Nederlands woord en het ook nog redelijk vaak voorkomt dat de zin ermee begint... Dan... U begrijpt het wel, het brengt korte verwarring met zich mee. En dat zorgt voor een minder vloeiende lees ervaring. Het maakt de inhoudt van het boek niet minder begrijpend, maar het gebruik van Ariely (zoals ik in deze recensie heb gebruikt) had mijn inziens de zaak opgelost.

Verder kwam ik hier en daar nog wat spelling- en grammaticafouten tegen in het boek. En als ik, als dyslect, dat al tegenkom, dan vermoed ik dat er wel wat meer in zitten. Is dit erg? Voor mij niet, maar voor de taalpuristen misschien wel. Dus vandaar dat ik het toch even meldt. (P.s. Er zullen ook wel wat fouten in deze recensie zitten, maar ga nu niet op mij schieten, want zoals gezegd: Ik ben dyslect).

Conclusie

Al met al is Geld en Gedrag een onderhoudend stukje schrijven waarvan je ook nog wat kunt leren en die kennis duidelijk terug kunt zien in het dagelijks leven. En als je er echt voor gaat zou het je leven kunnen verrijken doordat je optimaler met je beperkte geld omgaat. En dat is toch wel een groot plus punt ten voordelen van het boek Geld en Gedrag.

Informatie
  • ISBN: 978 94 9249 330 9
  • E-Book: 978 94 9249 329 3
  • Uitgeverij: Maven Publishing
  • Auteur: Dan Ariely en Jeff Kreisler
  • Vorm: Paperback
  • Pagina’s: 328
  • Prijs: paperback € 19,-, e-book € 10,-

Geen opmerkingen: