zondag, september 06, 2015

Dagje Zwolle voor Manuscripta

Afgelopen zaterdag was het de tweede keer dat Manuscripta zich manifesteerde als een reizend festival. Na jaren een vaste standplaats te hebben gehad in Amsterdam, was vorig jaar Utrecht aan de beurt en dit jaar Zwolle. Persoonlijk ben ik vier jaar naar Amsterdam getuft om Manuscripta te bezoeken. De eerste drie keer bij de Westergasfabriek en het laatste jaar tijdens de samenwerking met de Uitmarkt.En dit jaar ben ik voor het eerst naar de reizende editie gegaan in Zwolle. Want vorig jaar heb ik Utrecht overgeslagen. Dit omdat Utrecht voor mij veel lastiger is om te bezoeken en de laatste versie in Amsterdam bij de Uitmarkt me nogal tegenviel in vergelijking met voorgaande jaren. Waarom dan dit jaar wel naar Zwolle? Omdat ik de stad een beetje ken van eerdere bezoeken, het voor mij beter bereikbaar is en dichter in de buurt ligt.


Gisteren om een uur of 10 vertrokken van huis en om half 12 reden we Zwolle binnen. Parkeergarage opgezocht en na het te voet verlaten van deze garage stonden we al vlak bij de boekenmarkt van Manuscripta. Man oh man wat viel dat tegen zeg. Stuk of twintig kleine kraampjes voor de verschillende aanwezige uitgeverijen. Binnen een half uurtje was je daar dus (als simpele bezoeker) al wel uitgekeken. Nu ben ik iemand die een beetje oplet wat voor acties de uitgeverijen hebben en die zijn soms tijdsgebonden. Dit betekent dus of vaak en lang wachten of kijken wat de stad Zwolle nog meer te bieden heeft.

Manuscripta 2015 1
Wachten is niet mijn hobby, dus we zijn de stad maar in gegaan. Daar was tevens een stadsmarkt aanwezig en een Hip en Handgemaaktmarkt. Nu heb ik niet zoveel met hip en handgemaakte spulletjes, maar het beetje rondstruinen daar was wel een aardige manier om wat tijd te verdrijven. Daarnaast had ik al via digitale media begrepen dat daar ook het verhalen*laboratorium van CircusPatz aanwezig zou zijn met een kraam. En deze maken onder andere erg fraaie boeken (voor kinderen). Ja, voor kinderen. Maar ik als volwassene (zonder kinderen) vind ze ook prachtig. Dit komt omdat het team dat werkzaam is bij Circus Patz met veel liefde hun producten ontwikkelen. En dat zie en voel je gewoon. Uiteindelijk ben ik daar weggegaan met in mijn tas een exemplaar van Hoe jij samen met kapitein Klots de Wonderbaarlijke en soms zelfs gevaarlijke Avontureneilanden ontdekt. Een prachtig boek incl. illustraties, grote zeekaart en windkaartjes om zelf je koers te bepalen. Achteraf heb ik zelfs spijt dat ik niet ook het “vervolg” dat zich in de ruimte afspeelt niet erbij heb gekocht. Ach ja, zo heb ik tenminste één reden om naar een kraam van CircusPatz uit te kijken.

Manuscripta 2015 4
Verder nog in de stad Zwolle zelf wat rond gewinkeld. Zo heb ik daar bij één van de plaatselijke boekhandels Half Wild van Sally Green gekocht. En bij de Media Markt was er een actie van 3 halen 2 betalen. Dus daar nog 3 games meegepakt.

Tussen dit alles door ook enkele keren terug gegaan naar de boekenmarkt van Manuscripta om daar met win-acties en dergelijke mee te doen. Uiteindelijk met negen boeken daarvandaan gekomen. Namelijk:
- Telegraph Avenue ~ Michael Chabon (gesigneerde versie gewonnen)
- Ik kom terug ~ Adriaan van Dis (gratis gekregen)
- Dit kan niet waar zijn ~ Joris Luyendijk (gratis gekregen)
- Ik ben er ~ Clélie Avit (gratis gekregen vooruit leesexemplaar)
- De gevleugelde ~ Arthur Japin (gekocht en laten signeren)
- Wie de jeugd heeft kan wel janken ~ John Toxopeus (gekocht en laten signeren)
- Desnoods met harde hand – John Toxopeus (gratis bij aankoop ander boek en laten signeren)
- Impact ~ Vittorio Busato (gekocht en laten signeren)
- De Brander ~ Kieke Plooije (gratis bij aankoop ander boek en laten signeren)

Manuscripta 2015 2    Manuscripta 2015 3
Als ik dit vergelijk met de hoeveelheid waarmee ik thuis kwam na het bezoeken van de Westergasfabriek edities van Manuscripta, dan is dit stapeltje net zo teleurstellend als de grote van de boekenmarkt. Dit is trouwens geen aanklacht richting de aanwezige uitgeverijen. Want deze deden hun uiterste best gezien de beperkingen van het evenement zelf. Deze gun ik persoonlijk gewoon een veel mooier en groter evenement waarbij daadwerkelijk de boekenliefhebbers van Nederland zich aanmelden.

Verder had ik nog van huis wat boeken van Arthur Japin meegenomen om te laten signeren door deze alleraardigste auteur. Namelijk Vaslav en Maar buiten is het feest. En tevens de MatchBoox die hij geschreven heeft.

Qua presentaties alleen bij het hoofdpodium Arthur Japin gezien en Matthijs van Nieuwkerk met Leo Blokhuis. Dit omdat deze vlak bij de boekenmarkt plaatsvonden en ik niet bekent genoeg ben in Zwolle om al die andere locaties te gaan zoeken en het programma mij persoonlijk ook niet echt veel deed.

Uiteindelijk was het wel een aardig geslaagde dag. Ook omdat ik een goede vriendin, die ik weinig zie omdat we niet vlak bij elkaar in de buurt wonen, daar kon ontmoeten en we wat leesvoer hebben geruild. Toch kijk ik met weemoed terug naar de tijd van Manuscripta in de Westergasfabriek. Dit omdat het evenement toen vele malen groter was. Met meer uitgeverijen, meer auteurs (en zelfs buitenlandse auteurs), meer en interessantere presentaties/interviews/acts, locaties die dichter bij elkaar waren, overdekt (wat wel zo handig was geweest met het slechte weer van gisteren), alleen bezoekers die echt boekenliefhebbers zijn (en dus niet plaatselijk volk dat alleen nieuwsgierig is wat dat Manuscripta nu eigenlijk is en die tijdens presentaties meer staan te ouwehoeren dan dat ze luisteren) en vast nog wel meer punten waar ik nu, tijdens het schrijven, niet zo snel opkom.

Ter afsluiting wil ik nog even een stukje tekst citeren van Jan Campert uit zijn gedicht een Amsterdamsch Lied in de hoop dat de organisatie van Manuscripta zich nog eens achter de oren krabt of een reizend festival wel zo slim is.

Die, trouweloos van aard als ik,
eens Amsterdam verried,
hij vindt geen rust aleer zijn schuld
gedelgd is met een lied
en waar hij zwerft en wat hij zoekt
vindt hij ter wereld niet,
voordat hij weer de duiven rond
den Westertoren (red. Westergasfabriek) ziet

Geen opmerkingen: