woensdag, april 23, 2014

De A-Z Boek Tag

Deze tag is al op vele blogs verschenen, maar ik zag hem het eerst op de blog van Bianca Brummelhuis, namelijk Drukinkt. De vertaling naar het Nederlands is verzorgt door Joany op haar blog Craving Pages. Voor elke letter van het alfabet is er een vraag over de voorkeuren van de blogger op het gebied van boeken. De T vraag was echter op beide eerder genoemde blogs verdwenen, maar met wat zoekwerk heb ik die toch nog kunnen vinden en deze heb ik dan ook bijgevoegd. Hieronder vind je mijn antwoorden op de vragen.

Author you’ve read the most books from (Auteur waarvan je de meeste boeken hebt gelezen):

Ik moest dit even opzoeken en gelukkig biedt GoodReads de optie: Most Read Autors (Meest gelezen auteurs). Hierbij stonden twee auteurs op de eerste plek. Namelijk Terry Goodkind en Margaret Weis. Nu kan de eerste worden weggestreept omdat ik daarvan de meeste boeken dubbel heb (in een andere uitvoering) en deze dus dubbel worden meegeteld. Blijft Margaret Weis over. En dat zou heel goed kunnen. Want ik heb redelijk wat van de Weis en Hickman boeken gelezen en ook meerdere van haar eigen werk.

Best sequal ever (Beste vervolg aller tijden):

Het is dan wel de tweede vraag, maar ook na het invullen van de andere vragen weet ik nog steeds geen antwoord hierop. Dit komt, vermoed ik, omdat ik series nooit als losse verhalen beschouw. Maar altijd als één verhaal. En ja, er zijn ook series waarbij elk boek een los verhaal is die niks met elkaar te maken hebben (behalve dan de karakters), maar ook daar kan ik niet een beste vervolg aller tijden uit verzinnen.

Currently reading (Wat lees je op het moment?):

Op het moment lees ik deze vragenlijst. Zodat ik er antwoord op kan geven… maar dat is natuurlijk niet wat jullie willen weten. Met de vraag wordt natuurlijk bedoelt in welk boek ik heden ten dagen bezig ben. Ik ben in verschillende boeken aan het lezen, maar de meeste prioriteit ligt op het moment bij het boek Happy Hour in de Hell van Tad Williams. Dit is het tweede deel in de Bobby Dollar serie.

Drink of choice while reading (Favoriete drankje voor bij het lezen):

Ik heb eigenlijk niet een favoriet drankje voor bij het lezen. Alles wat ik normaal drink is prima. Dus dat betekent Spa Fruit, Thee, kraanwater, vruchtensap of als ik in een gekke bui ben bier of iets sterkers en dat alleen maar in de avond uren. Drinken is toch bedoelt als dorstlesser en het lezen gaat er niet beter door worden als ik iets specifieks drink. Bij de laatste opties kan het wel slechter worden… maar soms moet je offers brengen.

E-reader or physycal book (E-reader of fysiek boek):

Noem me ouderwets, maar ik heb nog steeds geen e-reader. Ik lees wel e-books zo nu en dan, echter doe ik dat op mijn smartphone. Niet bepaald ideaal. Mijn voorkeur gaat sowieso uit naar een fysiek boek. Een echt boek in handen hebben heeft gewoon veel meer dan een digitale versie. Het papier tussen je vingers bij het omslaan, de lucht van het papier en de inkt, het gewicht en het is volgens mij ook nog prettiger voor de ogen.

Fictional character you propably would have dated in high school (Fictief personage waarmee je waarschijnlijk zou hebben gedate op de middelbare school):

Op de middelbare school kwam ik voor het eerst bewust in aanraking met het genre dat me nooit meer heeft losgelaten. En wat me echt tot veel lezen heeft aangezet. Het genre waar ik op doel is Fantasy en het boek was De Magiërs van Nexus (Kronieken van Aurian, #1) geschreven door Maggie Furey. Ik vond Aurian destijds een prachtig karakter en heb dan ook genoten van dat boek (en de latere delen in de serie). Nu kan het zomaar zijn dat ik de boeken en het karakter, als ik het nu zou herlezen, lang zo interessant niet meer zou vinden. Maar in die tijd zou ik het niet erg hebben gevonden om met haar een date te hebben.

Glad you gave this book a chance (Blij dat je dit boek een kans hebt gegeven):

Over het algemeen geef ik elk boek een kans. Tenzij op voorhand al bekent is dat het helemaal niks (voor mij) is. Recensies en lees-ervaringen van vrienden/kennissen helpen hier heel goed bij. Hierdoor heb ik nooit het gevoel van: Goh, wat ben ik blij dat ik dit boek een kans heb gegeven. Dit omdat de verwachting al voordien positief was, want anders was ik er niet in begonnen. Het tegenovergestelde komt sporadisch wel voor.

Hidden gem book (Verborgen schat-boek):

Dan ga ik voor de Abarat boeken van Clive Barker. Al twijfel ik over het verborgen schat zijn van deze serie. Aan de ene kant zijn de boeken, volgens mij dan, erg slecht verkocht in het Nederlands. Dit omdat de Nederlandse uitgeverij tot op heden nog steeds het derde deel niet heeft uitgegeven. Aan de andere kant kan het best wel eens zo zijn dat de liefhebbers de boeken gewoon allemaal in het Engels hebben gelezen en dat daarom de verkoopcijfers wat achter bleven (als deze al achterbleven natuurlijk). Hoe dan ook, ik vind deze serie een pareltje. Lekker absurd, duister en bij tijden gruwelijk (en dat voor jeugdboeken) en niet te vergeten de prachtige illustratie door Clive Barker zelf geschilderd. 

Important moment in your reading life (Belangrijk moment in je lees-leven):

De ontdekking van het Fantasy genre met al zijn subgenres. Het heeft me echt aangezet tot veel lezen. En dan vooral het met plezier lezen. De verplichte kost wat werd opgedrongen door onderwijsinstellingen deed bij mij het lezen bijna de das om. Daarnaast bracht het me in contact met geweldige mensen die ook van het genre genieten.

Just finished (Net uit) :

Dikke Tot deel 1: Slaven van het Giechelbos geschreven door Gé Ansems. Een kinderboek dat wel iets van het werk van Marten Toonder heeft. Denk aan de Bommelboeken, maar dan zonder de blokjes met tekeningen. Het is niet van het niveau als Toonder, maar zeker ook niet slecht (Al bevat de eerste druk nogal wat fouten in de tekst. Ik heb hierover de auteur gesproken en deze was er zelf ook niet blij mee. De fouten zijn er ingekomen tijdens het editon bij de uitgeverij. Het is de bedoeling dat deze er uit worden gehaald bij een toekomstige tweede druk).

Kinds of books you won’t read (Wat voor boeken lees je NIET):

Zeg nooit nooit. Echter zijn er boeken waarvan ik sterk de indruk heb dat ik deze nooit zal gaan lezen. Ik noem bijvoorbeeld Mein Kampf. Verder heb ik sowieso een beetje een afkeer van boeken die over WOII gaan. Vooral de literaire romans van Nederlandse schrijvers die het nodig vinden om eigen trauma’s aan de oorlog van zich af te schrijven.

Longest book you’re ever read (Langste boek wat je ooit hebt gelezen):

Ik gok dat dit In de ban van de ring door J.R.R. Tolkien zal zijn. Al moet ik hierbij wel vermelden dat dit een bundeling was van alle drie de boeken. Het was echter tijdens het lezen 1 boek van 1401 bladzijden. Op de planning staat nog The Count of Monte Cristo geschreven door Alexandre Dumas. Dit is wel 1 compleet boek (en dus geen bundeling) en beslaat 1276 pagina’s. Dus zodra ik die gelezen heb zal deze op de plek komen te staan (al telt het in totaal minder pagina’s, maar het gaat dan wel om 1 boek).

Major book hangover because of… (zware bookhangover vanwege… Een book hangover betekent dat je zo onder de indruk bent van een boek dat je moeite hebt om aan een ander boek te beginnen. Je blijft namelijk nadenken over het vorige boek):

Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik dat ooit heb gehad. Meestal moet ik na het uitlezen van een boek sowieso wat anders doen… of ik begin gewoon in een ander boek.

Number of bookcases you own (Aantal boekenkasten in je bezit):

Op het moment zitten de meeste boeken die ik bezit in verhuisdozen welke op zolder staan. Dit omdat er niet genoeg ruimte is in huis voor boekenkasten. Een klein deel van mijn boeken staan op een plank van mijn bureau en een klein deel ligt opgestapeld boven op een vitrine kast. Maar met bijna 2000 boeken kan ik wel wat boekenkasten vullen wanneer daar de ruimte voor is.

One book you’ve read multiple times (Een boek wat je meer dan eens hebt gelezen):

Het liefst herlees ik op dit moment geen boeken. Dit omdat er heel wat boeken zijn die ik nog niet heb gelezen maar wel wil lezen. Dus dan vind ik het wat zonde van mijn tijd om boeken te herlezen. Toch heb ik wel eens een boek herlezen. namelijk het eerste deel van de Myst serie. Het gaat hier om Het Boek van Atrus van Rand Miller en David Wingrove. De reden van het herlezen is dat alleen dit eerste deel in het Nederlands is uitgegeven en ik de drie delen die deze serie beslaat later ook in het Duits heb aangeschaft. Hierdoor heb ik het eerste deel herlezen in het Duits. 

Preferred place to read (Favoriete plekje om te lezen):

Zolang het een plek is waar ik lang kan zitten/liggen zonder lichamelijke klachten en er een prettige lichtbron is, vind ik het prima. De meeste gebruikte plekken die dit hebben is de bank in de woonkamer, mijn bed en een luie stoel in de tuin.

Quote from a book you’ve read that inspires you (Quote uit een boek die je inspireert):

Ik ben heel erg slecht in het onthouden van quotes. Dit omdat ik na het vinden van een mooie zin deze misschien enkele keren herlees om vervolgens weer verder te lezen. En dan weet ik soms nog wel de strekking van die mooie zin… maar daar houdt het dan ook wel mee op. Soms wil ik ze wel onthouden en dus opschrijven, maar je zult dan altijd zien dat je op die momenten geen pen en papier voor handen hebt. En de sporadische keren dat het wel voor handen is verlies je op een later tijdstip het papiertje met de quote. Een quote die gewoon erg bekent is en die ik wel mooi vind (vooral om zijn eenvoud) is deze:

“Piglet sidled up to Pooh from behind. "Pooh?" he whispered.
"Yes, Piglet?"
"Nothing," said Piglet, taking Pooh's hand. "I just wanted to be sure of you.”
― A.A. Milne, Winnie-the-Pooh

Reading regret (Spijt van…):

Alle literaire rommel die door onderwijsinstellingen verplicht werden gesteld om te lezen.

Series you started and need to finish (Serie waarin je bent begonnen, maar die je nog af moet maken):

Als Fantasy-liefhebber zijn dat er nog al wat. Dit omdat in het Fantasy genre het meestal gaat om series. En ik lang nog niet alles heb gelezen wat ik zou willen. De wetten van magie van Terry Goodkind, Rad des Tijds van Robert Jordan, Lied van ijs en vuur van George R.R. Martin, Duin van Frank Herbert enz.

Three of your all-time favourite books (Drie van je favoriete boeken allertijden):

3. Abarat ~ Clive Barker
2. Elfensprook ~ Raymond E. Feist
1. The Wind in the Willow ~ Kenneth Grahame

Unapologetic fangirl for… (Ongegeneerde fangirl voor…):

Er bestaat bij mij zo’n vermoeden dat ik niet in deze categorie val. Maar mochten vrienden van mij dit lezen en hier anders over denken: Laat dan even een reactie achter.

Very excited for this release more then all the others (Release waar ik meer naar uit kijk dan alle anderen):

Abarat 4 en 5 van Clive Barker welke al zo lang op zich laten wachten. En natuurlijk ook het lang verwachte nieuwe deel in de serie Het lied van ijs en vuur van George R.R. Martin.

Worst bookish habit (Slechtste boekige gewoonte):

Een hele grote nog-te-lezen-stapel hebben en dan nog boeken kopen om de collectie mee aan te vullen.

X marks the spot: the 27th book on my shelf (Het 27e boek op je boekenplank):

Deze vraag is voor mij op dit moment onmogelijk om te beantwoorden. Dit omdat ik geen mooie rij boeken heb waarbij ik tot een 27ste boek kan komen.

Your latest purchase (Je laatste aankoop):

Een Science Fiction bundel met drie verhalen. Spionage in de ruimte ~ Isaac Asimov, Solaris ~ Stanislaw Lem en De Triffids komen ~ John Wyndham. Een boek uit 1986 welke ik vandaag bij een kringloopwinkel heb gekocht voor 2,50 euro.

Zzz-snatcher book (latest book that kept you up way late) (Boek wat je heel lang heeft wakker gehouden):

Bij mij komt het nooit zover. Als het laat is en ik lees dan val ik op een gegeven moment met mijn boek in mijn hand in slaap. Word dan weer snel wakker om nog een zin of wat te lezen om vervolgens weer in slaap te vallen. Word daarna weer wakker en bedenk me dat het beter is om het boek aan de kant te leggen en later verder te lezen.

Geen opmerkingen: