dinsdag, juli 01, 2014

Boekenfestijn 2014 Leeuwarden

Van donderdag 12 juni tot en met zondag 15 juni van dit jaar was er een Boekenfestijn in Leeuwarden. Dit is alweer een tijdje terug, maar ik had niet eerder tijd/zin/de motivatie om er iets over te schrijven. Vergeef me dus even dat het wat aan de late kant is en probeer gewoon te genieten van deze blogpost.

Ik ben op donderdag avond na mijn werk gelijk richting Leeuwarden gereden om de Boekenfestijn aldaar te bezoeken. En tja, als boekengek is dat niet altijd even verstandig om de reis te maken. Want je komt dan altijd thuis met meer boeken dan goed voor je portemonnee is. Om het nog erger te maken kwam ik er thuis achter dat ik bepaalde boeken nog had willen kopen… maar ik had iemand bij me die het op een gegeven moment wel gezien had en naar huis wilde. Dus toen maar besloten om de volgende dag voor mijn werk nog maar even langs te gaan en dat wat ik in eerste instantie heb laten liggen, toch nog op te pikken.

Voor de liefhebbers heb ik een filmpje gemaakt met een korte impressie van het evenement en daarna blader ik door mijn gekochte boeken heen. Voor meer uitleg over mijn aankopen kun je onder het filmpje verder lezen.

Het Groot Bescheurboek ~ Kees van Koten en Wim de Bie
Je kunt eigenlijk bijna geen miskoop doen als het gaat om het wonderbaarlijke taalgebruik van Kees van Koten en Wim de Bie. Om nog maar te zwijgen van de zalige humor en denkkronkels. Vandaar dat ik dit boek niet kon laten liggen. Het Groot Bescheurboek is een bloemlezing van alle verschenen bescheurkalenders. Ik ben eigenlijk van een te late generatie om dit allemaal mee te hebben gekregen, dus toch leuk om dat nu in te gaan halen.

Book of Limericks ~ Linda Marsh
Om in de humor hoek te blijven… Book of Limericks is… tja… de naam zegt het al… een boek vol limericks. Het is wel in het Engels, maar dat maakt mij niet zoveel uit. Soms heb je het gewoon even nodig in je leven om wat plattere humor erbij te pakken. En limericks zijn dan wel een optie. En tja, voor 1,99 euro kon ik het niet laten liggen.

Eekhrn zoekt eekhrn: een klein bestiarium ~ David Sedaris
Mooie hardcover versie (de wat oudere) en ik heb al wel wat goede dingen gelezen over dit boek. Ik weet er verder niet zo heel veel van. Maar het leek me geen miskoop.

Bird-Watcher's Bible ~ Jonathan Alderfer
Prachtige dieren, vogels. Met zoveel verschillende exemplaren. De Birt-Watcher’s Bible is een prachtig boek met schitterende illustraties van deze wonderlijke dieren. Als dierenliefhebber ging mijn hartje wel sneller kloppen bij het zien van dit mooie werkje. Lekker doorblader hapje.

Het Bonsaiboekje ~ Peter Chan
De lezertjes onder jullie die mijn blog al langer volgen weten inmiddels wel dat ik enkele mini boompjes te groeien heb. En wat meer kennis over de Bonsai is dan nooit weg. Dit Bonsaiboekje zag er duidelijk en informatief uit en tot ik een echte Bonsai-bijbel weet te bemachtigen is dit weer een extra stap in de goede richting.

Hoe leer je draaks ~ Cressida Cowell
Dit is het derde deel uit de kinderboekenserie over Stikkum Stoere Steurkop. De eerste twee delen heb ik met veel plezier gelezen en ik was dan ook wel benieuwd naar deel drie. En voor de fijne Boekenfestijn prijs kon ik zo de serie voor niet al te veel geld weer wat uitbreiden. Het vierde deel is, als het goed is, ook alweer een tijdje uit… maar die hadden ze dan weer niet te koop op het Boekenfestijn.

Wonderdieren ~ Adam Jay Epstein
En dan nog een kinderboek. De kaft sprak me wel aan en het verhaal zag er wel interessant uit… met dieren die wonderbaarlijk zijn enzo. Leuk voor tussendoor dacht ik zo. Wat simpele literatuur is af en toe best prettig namelijk.

5 Garfield pockets kleur ~ Jim Davis
Oké, het is bloody fucking Garfield. Als ik deze aankoop moet uitleggen… ga je dan flink zitten schamen.

The Element Encyclopedia of the Celts ~ Rodney Castleden
en
The Element Encyclopedia of Magical Creatures ~ John Matthews
en
The Wordsworth Dictionary of Phrase and Fable ~ Ebenezer Cobham Brewer
Het genre dat ik het meeste lees is Fantasy en dan kom je al snel in de wereld van de Kelten, magische creaturen en fabels. Deze drie boeken zijn erg leuke naslagwerken om in de kast te hebben. En wie weet kan ik ze ooit gebruiken als ik mijn wereldwijde best-seller ga schrijven.

The Collector's Book Of Science Fiction ~ David Stuart Davies
Een hele dikke pil met allemaal Science Fiction verhalen voor 3,99 euro? Waarvan één van de verhalen Flatland is? Is toch hetzelfde als een directe koop.

Twee jaar voor de mast ~ Richard Henry Dana
en
Tijl Uilenspiegel ~ Charles de Coster
en
Allen op de wereld ~ Hector Malot
Drie mooie edities van Readers Digest van klassiekers. Van Alleen op de wereld hebben we in huis al een paperback editie, maar die is flink kapot gelezen. Dus een mooie nieuwe hardcover versie zag ik wel zitten. Van Tijl Uilenspiegel zocht ik ook al tijden een mooie hardcover versie en die heb ik dus nu gevonden. Twee jaar voor de mast ken ik eigenlijk niet, maar zag er wel interessant uit.

Conan: The Victorieus ~ Robert Jordan
Twee zaken brachten mij tot deze aankoop. Het Conan verhaal aspect en dat het geschreven is door Robert Jordan, de jammerlijk te vroeg overleden auteur van de Het Rad des Tijds serie.

The Winds of Dune ~ Brian Herbert
Al zit ik compleet vast in de Duin serie, ik wil toch de serie compleet houden. Ja, zelfs de (volgens horen zeggen) slechte delen van Brian Herbert. Ik zag hem liggen en dacht: Die heb ik vast nog niet. Nou toch wel dus. Ik heb de Nederlandse vertaling al in huis. Oftewel: De miskoop van de dag.

Eona ~ Alison Goodman
Al tijden terug het eerste deel aangeschaft en zat al tijden te zoeken naar deel twee voor een leuke prijs. En bij deze dus gevonden. Binnenkort misschien dan toch maar eens beginnen met deze serie te gaan lezen.

Wintersmid, Interessante Tijden, Maskeradel, Lemen-voeten, Berevaar, Houzee!, Posterijen, Pluk de Strot ~ Terry Pratchett
Fantasy en humor. Wat wil een man als ik nog meer. Oké, ik weet het al: De hele serie over Schijfwereld compleet zien te krijgen. Het is me nog niet gelukt. Want ze hadden verder gaan andere delen meer. Nou ja, ééntje dan nog… maar die vond ik net wat te duur.

Carrie, Salems Lot, The Shining ~ Stephen King
Lekker griezelen met de verhalen van horror legende Stephen King. Voor 4,99 euro een prachtige hardcover kopen met drie boeken, Wie kan dat weerstaan? Al had het boek alleen maar The Shining als verhaal gehad… dan had ik hem nog gekocht.

De Poolbijbel ~ Nick Metcalfe
Gratis is gratis. Je kon met een bon een gratis boek kiezen (alleen beschikbare boeken op een speciale tafel) en dit was nog de interessantste. Ook omdat ik op een biljart clubje zit. Maar echt speciaal is dit boekje verder niet.

Eragon: Gids tot Alagaesia ~ Christopher Paolini
Ooit op de Elf Fantasy Fair het boek Eragon en tevens de cover van de gelijknamige xbox360 game door Paolini laten signeren. Hij kon er wel om lachen dat ik de game cover had meegenomen ter signering (gezien het feit dat de game gebaseerd is op de film die gebaseerd was op het boek en echt betreurenswaardig slecht was). Tot mijn spijt heb ik nog steeds de boeken niet gelezen, maar deze gids zag er gewoon zo mooi uit dat ik hem niet kon laten liggen.

De fantastische avonturen van Edgar Poe 3: De rode dood ~ Jean-Louis Thouard
Vorig jaar op het Boekenfestijn de eerste twee delen gekocht van De fantastische avonturen van Edgar Poe en dit jaar hadden ze gelukkig ook deel drie er te liggen. Nu is het geen super serie, maar de gedachte om de verhalen van Edgar Allen Poe in strip vorm om te vormen vind ik wel goed. Alleen jammer dat dit derde deel wederom een duidelijk einde heeft van: Er komt nog meer. En het al jaren terug is dat dit deel in de originele vorm uitkwam. Wat me doet vermoeden dat deze serie mogelijk geen vervolg krijgt.

De Herberg aan het einde van de wereld 1, 2 en 3 ~ Prugne
In eerste instantie zag ik alleen deel 1 en 2 liggen en deel 2 was duidelijk nog geen afsluitend deel. En dus besloot ik eerst om deze serie niet aan te schaffen. Een tijdje later zag ik ook deel drie liggen en het leek er op dat dit een afsluitend deel was. Dus heb ik deel 1 en 2 ook weer opgezocht. Het verhaal zag er erg interessant uit en de illustraties waren ook mooi om te zien. Ondertussen heb ik de serie gelezen en ik kan zeggen dat het het geld zeker waard was. Erg mooie afgeronde serie.

Mechanisch Land 1, 2 en 3 ~ Jean-Baptiste Andreae
Net als bij De Herberg aan het einde van de wereld zag het er naar uit dat deze drie delen een afgerond geheel vormde. Ook hier zijn de illustraties mooi en dacht ik dat het verhaal me ook wel zou kunnen boeien. Ik heb ondertussen het eerste deel gelezen en het bevalt tot nog toe goed.

Oké, dit waren de boeken die ik Donderdag avond en Vrijdag ochtend op het Boekenfestijn heb gekocht. En die dus ook in die volgorde in het filmpje te bewonderen zijn. Het geval wil echter zo zijn dat ik zondag ook nog even ben gaan kijken (de persoon die donderdag uitgekeken was, wilde eigenlijk toch ook nog kijken naar gemiste boeken). Dus de collectie is nog iets groter geworden met:

Camera Obscura ~ Hildebrand
en
De mijnen van Koning Salomo ~ H. Rider Haggard
Nog twee hardcover klassiekers van Readers Digest. Want de andere drie waren toch wel erg mooie edities en deze twee delen staan er sowieso mooi naast om het wat completer te maken.

De Raaf ~ Lou Reed
Om weer even terug te komen bij Edgar Allen Poe. Dit is een ver`graphic novel´ing van Poe´s werk The Raven door rock singer/songwriter Lou Reed en vertaald door The Lau. Ik heb al vaker staan twijfelen of ik deze wilde kopen, maar nu dan toch het besluit genomen om het te doen.

The Selected Works of G.K. Chesterton ~ G.K. Chesterton
De tv-serie van Father Brown was al een tijdje op tv en zag er wel humor vol uit. Dus een dikke pil met meerdere verhalen over Father Brown en daarnaast ook ander werk voor een luttel bedragje. Tja, dan is het niet snel een miskoop.

The Compleet stories of Oz ~ Frank L. Baum
Ik wilde al tijden de complete serie met verhalen over het land Oz van Frank L. Baum aan mijn collectie voegen. En dat is dan nu eindelijk gelukt. Alle 15 verhalen in één bundel. Heerlijk.

Heldorado 1, 2 en 3
Hier geld net als bij de eerdere stripboeken dat ze er leuk uitzagen en op het eerste gezicht er uitzagen als een complete serie. Nu ik ze gelezen heb kan ik zeggen dat ze inderdaad prachtig zijn qua illustraties en verhaal… maar dat er dus sowieso nog een vervolg lijkt te komen. Hopelijk komt deze ooit een keer uit… want ik wil weten hoe het verder gaat.

En als gratis boekjes nog gekozen voor:
Papi - Berlusconi: de media, de vrouwen en de macht ~ Peter Gomez
en
Het verdriet van Kopenhagen: op weg naar een ander klimaatbeleid ~ Willem Vermeend
Niet meteen echt iets voor mij deze titels… maar ach, wie weet… ooit.

En dat was het dan alweer. Nu is het weer wachten tot volgend jaar als het Boekenfestijn weer in de buurt is.

Geen opmerkingen: