dinsdag, december 31, 2013

Het was het jaar 2013

Dit was een jaar van veranderingen. Kleine veranderingen en grote veranderingen. Een goed jaar. Het kon allemaal wel beter, maar ik mag zeker niet klagen. Dat was in voorgaande jaren wel anders. Het geeft me in ieder geval hoop voor het jaar 2014.

Zo was er dit jaar de verandering aan de woning. De huurcoöperatie bracht ons dit jaar dubbelglas door de hele woning (behalve dan op zolder). En dat dit beter is valt toch wel te merken zo in de wintermaand. Nu mogen we nog van geluk spreken dat het tot nog toe geen strenge winter is (en zo mag het van mij ook wel blijven), maar het is af en toe toch best koud buiten en in het verleden was de temperatuur dan ook in huis wel een stuk lager. Er is natuurlijk wel wat meer opgeknapt aan de woning, maar voor dat verhaal verwijs ik liever naar een eerdere blogpost waarin ik al nagenoeg het hele verhaal hier omtrent vertel.

Qua muziek was het ook wel een goed jaar. Zo zijn er enkele toffe albums uitgekomen. Ik noem een Eric Clapton met Old Sock, het langverwachte nieuwe album van Dido – The Girl Who Got Away, Secret Symphony door Katie Melua, KT Tuntall’s Invisible Empire // Crescent Moon, Shangri La van Jake Bugg en dan zal ik er vast nog wel een paar missen. Al met al een prima album jaar voor mijn smaak in ieder geval.

Zelf heb ik twee nieuwe muziekinstrumenten aangeschaft. Namelijk een Xaphoon en een Glochenspiel. De Xaphoon is toch wel pittig om op te leren spelen. Het Glochenspiel wil al wel aardig lukken. Ik zal me in 2014 in ieder geval niet vervelen (al doe ik dat sowieso al nooit).

Op game gebied was het dit jaar ook een jaar van verandering. Want de nieuwe generatie is gearriveerd. Niet zozeer bij mij thuis, of zelfs in Nederland. Maar ze zijn wel uitgebracht. Zo kocht ik zelf dit jaar een Nintendo WiiU, deze kwam dan wel in 2012 uit, maar ik had er pas dit jaar geld voor. Persoonlijk ben ik erg blij met dit systeem. Er komen erg leuke tittels voor uit. Niet overdreven veel, maar ook zeker niet te weinig. Zo is Rayman Legend echt briljant (zoals ook Rayman Origin is). Van Epic Mickey 2 heb ik ook genoten, echter zaten er ook zat min punten aan die game. New Super Mario Bros. U en New Super Luigi U zijn super en niet te vergeten het onlangs uitgebrachte Super Mario 3D World (kattenpak ftw). En de game waar ik dit jaar echt helemaal happy en vrolijk van werd was LEGO City Undercover. Wat een briljante game is dat. Zoveel humor. Zo vol van dingen om te doen. Gameplay die dik in orde is. En het zit er nog super uit ook. Heerlijk.
De concurrentie van Nintendo zat ook niet stil. Zo kwam Microsoft met de Xbox One en Sony met de PlayStation 4. Voor mij op dit moment veel te dure consoles met nog veel te weinig games die ik echt wil spelen. Dus ik heb op dit moment totaal geen haast om één van beide (of beide) aan te schaffen. Vooral ook omdat ik verwacht dat er over niet al te lange tijd (zeg over een jaar) van beide consoles een betere, en goedkopere, versie uit zal komen. En rond die tijd zijn er denk ik wel games die ik graag zou willen spelen en die het de moeite waard maken om de consoles te kopen. Maar wie weet wat 2014 brengt op dit gebeid.

Qua werk was er eind vorig jaar een verandering. Ik had toen al geen wereldbaan, maar kon gelukkig toen aardig wat uren maken, waardoor ik toch nog aardig verdiende. Ik werd er niet rijk van, maar dat hoeft van mij ook niet. Het probleem was dat iedereen met die functie geen contract verlenging kreeg. Oftewel ik zou werkeloos worden. Ik liet me echter niet gek maken en ben gaan onderzoeken wat me rechten waren. En met die rechten heb ik een vast contract geclaimd en die claim werd gehonoreerd. Aan de ene kant voor de vastigheid fijn, aan de andere kant ging ik er op achteruit. Ze konden me geen contract bieden voor de uren die ik daar al twee jaar maakte, maar wel een contract van 15 uur per week. Het komt er dus op neer dat ik eigenlijk net niet uitkom elke maand en dus inteer op spaargeld. Ik ben al tijden naarstig op zoek naar beter werk, echter… elke keer krijg ik, als er al een terugkoppeling is, het fenomeen: Overgekwalificeerd naar mijn hoofd. En als je dan bedenkt dat het werk dat ik nu doe door Jan en alle man kan worden gedaan en tegenwoordig ook wordt gedaan… kunt u vast begrijpen dat dat behoorlijk frustreert. Ik hoop dan ook dat 2014 op dat gebied een behoorlijke verandering naar het positieve weet te brengen.

Een andere verandering dit jaar heeft meer met mijn persoonlijke voorkomen te maken. Mensen die mij kennen weten dat ik moeilijk klein en mager genoemd kan worden. Nee, ik ben redelijk groot, breed en zwaar. Persoonlijk heb ik daar nooit problemen mee gehad en vond het nooit nodig om daar überhaupt iets aan te veranderen. Ik voel me namelijk altijd kern gezond. Al heb ik me al op vroege leeftijd voorgenomen om mezelf te willen veranderen voor iemand die mij echt het gevoel geeft dat het niets uitmaakt en er een extra reden is om te veranderen. Niet voor mezelf maar voor die persoon. omdat ik best kan begrijpen dat het moeilijk is om met iemand van mijn postuur te moeten leven. Nu heb ik iemand leren kennen die mij dit jaar dat gevoel heel sterk gaf. En nu zullen sommige denken: Eindelijk, hij heeft iemand gevonden om een relatie mee op te bouwen. Laat ik die mensen dan even gelijk uit de droom halen. Nee, zij ziet mij niet op die manier zitten. Het is puur vriendschappelijk. Maar zelfs op dat vlak is zij heel anders dan alle andere dames in mijn leven. Zij geeft mij echt het gevoel dat het niks uitmaakt hoe ik eruit zie en hoeveel ik weeg. Ik ga verder niet in detail over het hoe en wat… maar het is wel een verademing om dit eindelijk na 32 jaar mee te mogen maken. En dus heb ik dit jaar besloten om wat beter op mijn gewicht te letten. Ik woog ooit op de top rond de 128 kg en dat is de laatste jaren al wat gezakt en naar en stabiel punt gekomen van 118 kg, Ondertussen ben ik, na het veranderingen van drink (geen frisdrank meer) en eet (van wit- naar bruin- naar volkorenbrood en meer vezels) gewoonten en een patroon van meer bewegen (echter niet overdreven) gezakt naar 105 kg. Met een laagste weging van 104,2 kg. Over een half jaar gemeten is dit misschien niet heel veel. Maar ik doe rustig aan, want ik wil niet terugvallen op oude patronen. En voor mij is het al een wonder dat ik überhaupt weer rond de 105 kg zit. Want dat ben ik al meet dan 15 jaar niet geweest. Mijn bedoeling is deze verandering door te zetten naar 2014 en in eerste instantie te proberen onder de 100 kg te komen. Klinkt makkelijk die laatste paar kilo’s, echter zit ik al enkele maanden vast rond de 105 kg. Nu is dit niet iets om zorgen over te maken, dat is puur mijn lichaam die moet wennen aan een nieuw stabiel gewichtspunt en dat moet nog doorbroken worden. En wie weet zak ik nog wel verder. Zeg 90 kg. Wat wel een nadeel is van mijn gewichtsverlies is dat mijn kleren nu wel iets te ruim zitten. Maar wie weet levert het uiteindelijk nog iets positiefs op.

Rest mij in 2013 alleen dit nog: Ik hoop dat jullie een fijne jaarwisseling hebben en dat jullie wensen in 2014 mogen uitkomen. Maak er een mooi jaar van met veel liefde en gezondheid. En tot in het volgende jaar.

P.s. het einde van het jaar betekend ook het einde van mijn verjaardag. Dit jaar is mijn levensteller op 33 gesprongen. Een dubbel getal. Om de boel nog gekker te maken, mijn moeder is 66 geworden… en mijn oma 88. Nutteloze informatie… maar vind het wel grappig.

Geen opmerkingen: