zondag, september 01, 2013

Manuscripta/Uitmarkt 2013

Wegens het een week uitstellen van de Uitmarkt te Amsterdam, kwam deze gelijktijdig te vallen met Manuscripta. Hierdoor zijn beide evenementen dit jaar gecombineerd tot één evenement. De afgelopen twee jaar ben ik met volle tevredenheid naar Manuscripta geweest en was dus op voorhand wat sceptisch over deze combinatie. Vooral omdat het programma van Manuscripta een heel stuk ingekrompen was. Maar omdat een hele lieve vriendin met mij wel naar de Uitmarkt en dus Manuscripta wilde, ben ik afgelopen zaterdag toch naar Amsterdam afgereisd.

Achteraf bezien viel het Manuscripta gedeelte dit jaar heel erg tegen. Nu heb ik er ook weinig van gezien, maar het hele concept viel gewoon behoorlijk weg bij de activiteiten van de Uitmarkt. En om nu voor die paar, voor mij, interessante interviews heen en weer te blijven lopen zag ik niet zo zitten. Daarnaast heb ik het gevoel dat de grote namen voornamelijk op zondag aanwezig waren, ook al was die dag het programma korter. Toch heb ik me zeker vermaakt deze zaterdag.

We hebben dus voornamelijk bij de Uitmarkt gekeken. Waarbij de boekenmarkt de meeste tijd in beslag nam. Voor de portemonnee een opluchting. Want in voorgaande jaren bij Manuscripta koop je toch net iets meer aan nieuwe boeken, die dan gesigneerd kunnen worden, en dan betaal je de volle mep. Maar bij het boekenmarkt concept worden ook een boel oudere of licht beschadigde boeken aangeboden tegen portemonnee vriendelijk prijzen. Maar ondanks dit plus puntje zag ik minder must-buy boeken dan vorige jaren.

Boeken
Waar ik het meeste blij mee ben zijn de twee gesigneerde boeken van Koos Meinderts. Namelijk Het Sneeuwmeisje en De man in de wolken. En daarbij kreeg ik nog een dun boekje met allemaal teksten en titel informatie van ander werk van Koos Meinderts. Erg tof. En om het nog mooier te maken, omdat ik de boeken kocht bij Uitgeverij Lemniscaat, kreeg ik er ook nog een mooie poster bij van: Van mug tot olifant. Beeeeeeeeldig.

Verder een gesigneerd exemplaar gekocht van een debuterend auteur genaamd Sterre Carron, namelijk Mara. En dat waren alle gesigneerde boeken dit jaar. Viel qua hoeveelheid dus heeeeeeel erg mee.

Tevens de Bommel Reisgids aangeschaft. Biedt mooie informatie (plus plattegrond) over hoe alle beschreven omgevingen in de Bommel boeken bij elkaar komen. Toch wel leuk om in de collectie te hebben als Bommel fan zijnde.

Daarnaast het tweede deel in de Firelight serie van Sophie Jordan gekocht. Was lichtelijk beschadigd, maar de prijs was daar ook naar. Dus op deze manier ben ik weer een stapje verder in het compleet maken van die serie.

Wat ook een fijne kraam was was die van Dwarsliggers. Een paar kartonnen dozen met Dwarsliggers voor 5 Euro per stuk. Nu zaten er voor mij niet zo heel veel boeiende titels tussen, maar heb er uiteindelijk toch 3 weten te vinden. Eén die ik al een tijdje wilde hebben, namelijk Exteem luid & Ongelooflijk dichtbij van Jonathan Safran Foer. Verder Het verloren symbool van Dan Brown en Het Blauwe boekje.
En als laatste twee gratis boeken. De twaalf stammen van Hattie van Ayana Mathis en tevens de topper Onvoltooid verhaal van Tatiana de Rosnay (Auteur van Haar naam was Sarah).

Naast het boeken gebeuren ook nog gekeken bij alle andere culturele kramen. En zelfs met wat muziek meegedaan (de gratis Kazoo was een leuk extraatje). Geluisterd naar de grootste herrie dat zichzelf muziek noemde (een experimenteel improviserend duo). Echt, kattengejank had nog beter geklonken dan dat. Ik had medelijden met de dame die de boel aan elkaar praatte en achteraf moest zeggen hoe geweldig dit wel niet was. Bij de museumkraampjes heeft mijn medeplichtige deze dag nog twee leuke prijzen in de wacht weten te slepen met twee spelletjes petje-op, petje-af.

Het evenement was al bij al wel leuk. De Uitmarkt kende ik nog niet, maar als de uitgeverijen daar normaal op dezelfde manier staan, dan ga ik daar volgend jaar misschien wel weer kijken. Al blijft het voor mij nog even de vraag hoe het volgend jaar met Manuscripta zal zijn. Als dat weer als vanouds is, dan is de kans groot dat ik daar liever heen ga. Het was dit jaar dan wel gratis, maar het heeft lang niet dezelfde indrukwekkende sfeer van de voorgaande jaren.

Gelukkig maakte het gezelschap het meer dan goed. Zeker geen dag die ik had willen missen.

Geen opmerkingen: