zaterdag, april 13, 2013

Nieuw HTC’tje

Ik heb nu al een weekje mijn nieuwe HTC’tje binnen. Nou ja, HTC’tje. Dit toestel is toch wat groter dan mijn vorige. Maar zoals al eerder te lezen viel: mijn oude getrouwe HTC Desire is niet meer. De vervanger is echter ook niet misselijk en ben er dan super blij mee. HTC One X Plus is gewoon een monster van een apparaat.

De HTC Desire koos ik destijds omdat het toen één van de betere smartphones was. Met een stevige body en een touchscreen bijna gelijkwaardig aan de iPhone. De bedoeling was dat ik er een jaar of zeven mee voort kon. Jammer genoeg is me dat niet gelukt.

Toch zijn mijn wensen die ik stel aan mijn telefoon niet veranderd. Ik wil gewoon kwaliteit, omdat ik er weer een jaar of zeven gebruik van wil maken. Dus het toestel moet en nu al goede kwaliteit leveren maar ook de komende jaren voldoen en niet na twee jaar al zwaar verouderd zijn. Na wat rondzoeken op internet kwam ik toch uit op de HTC One X Plus. De body is weer erg stevig en het scherm schijnt ook wel van goede kwaliteit te zijn, al is dat niet altijd het geval omdat de schermen via verschillende producenten worden geleverd aan HTC. Tot nog toe ben ik meer dan tevreden gelukkig.

HTC One X plus
Verder wil ik er nog steeds Android als OS op hebben. Bij de HTC One X Plus zit er standaard Android 4.1.1. op, dus dat zit wel snor. Ook is de kans groot dat er op korte termijn een update komt die de versie van Android verhoogd. Over de Android versie heen zit trouwens gebruikers interface HTC Sense. Het ziet er mooi uit, maar uit ervaring weet ik dat deze toch wat meer van je batterij vergt.

Over de batterij gesproken, in de HTC One X Plus zit een batterij van 2100 mAh. Dit is een iets grotere batterij dan in de HTC One X (de voorganger) en zorgt ervoor dat de smartphone langer te gebruiken is. Ik gebruik mijn smartphone behoorlijk veel op een dag en ik merk dat ik dit keer wel een hele dag door kan komen. Iets waar je bij de HTC Desire toch op moest letten dat het toestel niet bijna leeg was.

Toch snap ik niet dat het toestel nog steeds gebruik maakt van een LCD-scherm in plaats van een LED-scherm. Want LCD gebruikt toch veel meer vermogen. Het verbruik van de batterij had dan ook veel lager kunnen liggen. Ik vermoed dat LCD-touchscreens op het moment goedkoper zijn om te produceren dan LED-touchscreens en dat er daarom voor gekozen is om voor LCD te kiezen. Een andere uitleg kan ik zo snel niet verzinnen. Mocht iemand hierover meer kennis hebben, ik hoor graag hoe het zit.

Met de snelheid van de smartphone is ook niks mis. Mag ook wel met een nVidia Tegra 3 1,7 GHz, Quad core CPU processor en 1 GB RAM aan boord. Al krijg ik het als veel gebruiker toch voor elkaar het systeem af en toe zo te belasten dat er een stottering plaats vind. Al is het vele malen minder erg dan op de HTC One (wat zeer begrijpelijk is).

Een klein minpuntje aan het toestel is dat er geen extra geheugen (bijvoorbeeld in de vorm van een MicroSD kaart) toegevoegd kan worden. Het toestel beschikt daarvoor in de plaats wel over een geheugencapaciteit van 64 GB. Dit moet voorlopig voor mij wel genoeg zijn. De tijd zal leren of dat ook het geval is.

Daarnaast zit er wederom een camera op het toestel. Een 8 megapixel camera met autofocus, LED-Flitser en een BSI-sensor (voor betere resultaten bij weinig licht). Ik heb de camera een paar keer uitgeprobeerd en merk dat foto’s van voorwerpen die dichtbij zijn prima foto’s maakt. Echter bij voorwerpen op grotere afstanden gaat het mis. Wel jammer, maar ik had niet anders verwacht van een camera op een smartphone.

Al met al ben ik dik tevreden met dit toestel. Iets wat je ook wel mag verwachten met een prijs van rond de € 500,-. Een rib uit mijn lijf, maar dan ben ik hopelijk ook de komende jaren weer up-to-date met mijn smartphone.

Geen opmerkingen: