zaterdag, februari 20, 2010

Uke

Ik ben verliefd.
Hopeloos verliefd.
Ze stond plotseling voor mijn deur, prachtig verpakt. Met een glanzende huid, een lichaam die lijkt op een goed geproportioneerde acht, een prachtige nek en een stem om u tegen te zeggen. De schoonheid zelve.

Zo, dat was wel genoeg romantisch gedoe. Nu even de technische feiten.

Mijn Ukelele is afgelopen week eindelijk thuis bezorgd. Een prachtige zwarte Sopraan Makala Dolphin Bridge. Het gaat hier om een kunststof Ukelele (met een leuke brug in de vorm van een dolfijn), maar wel één met een hoge kwaliteit. Makala is namelijk een budgetlijn van Kala. Zover ik heb begrepen levert Kala hoge kwaliteitsproducten. Zelf vind ik, na het ontvangen van mijn ukelele, de budgetlijn Makala erg goed.

Voor € 29,- (excl. € 8,- verzendkosten) is het namelijk een erg mooi muziekinstrument. Veel mooier dan ik in eerste instantie verwachtte.

Ukelele

De klank is met de bijgeleverde snaren al erg goed, al vermoed ik dat deze nog beter wordt met kwalitatief betere snaren. Maar voorlopig blijf ik deze gebruiken, want zelfs nu is de klank erg goed. De snaren hadden in het begin wel wat moeite om op de toonhoogte te blijven. Maar nu ik ze al enkele keren heb gestemd, houden ze het beter vast.

Het stemmechaniek is van een goede kwaliteit. Stevig genoeg om de snaren in de juiste toonhoogte te houden en los genoeg om het stemmen niet stroef te laten verlopen. Daarnaast is het geen goedkoop kunststof rotzooi, maar mooi van metaal (behalve de koppen van de draaischroeven dan).

De verf is er goed opgespoten met een mooie glimmende laklaag. Al zit er rond het frettenbord nog wat lijntjes ongeverfde gedeeltes. Maar dat is echt miniem en dat vind ik persoonlijk totaal niet erg. Daarnaast zijn er drie mooie cirkeltjes rond het klankgat geschilderd. Kijk, zulke kleine details doen het ‘em.

Wat ik wel wat jammer vind zijn de lijmresten rond de brug. Die dolfijn daarentegen is dan weer erg leuk. Het geeft de ukelele net dat extra knuffelgehalte.

Het is echt een fijn muziekinstrument. En de afgelopen drie dagen heb ik er al flink veel op gespeeld. Mijn vingertoppen vinden dat dan weer wat minder (de pijn), maar ik heb dat er wel voor over. :D

Geen opmerkingen: