woensdag, oktober 07, 2009

Kabeltje los

Een tijd terug kwam ik op het briljante idee om mijn internet abonnement eens onder de loep te nemen. Ik had toen al een jaar of 9 hetzelfde internet abonnement, namelijk Chello Classic. Nu bestaat Chello al jaren niet meer en is alles UPC geworden, dus het werd wel eens tijd.

Nu was Chello Classic altijd wel qua prijs en maximale snelheid verhouding redelijk te noemen. Maar dat is toen ooit verhoogt naar 8 MB download en daarna dus niet meer. De prijs lag al tijden op € 49,95. En met dat in het achterhoofd en de reclame van UPC dat ze 25 MB leveren voor 25 Euro, dan bedenk je toch al snel dat je beter een ander abonnement kunt aanvragen.

Nu zit ik in een gebied waarbij UPC zelf niet de kabel levert, maar een kabel-bedrijf. Dus ik ben daar een keer langs gegaan omdat er op hun site stond dat die 25 MB alleen voor 50 en nog wat werd aangeboden. Daar wilde ik dus niet aan, gezien die reclame van UPC. Maar bij dat kabel-bedrijf zeiden ze toen dat ze het niet voor minder konden leveren en dat dat dus echt mijn enigste optie was (of iets anders kiezen dat nog erger was).

Nu vond ik dat dus maar raar en heb toen die zelfde middag contact opgenomen met UPC. Die telefoongast vertelde me toen, na dat hij het had nagevraagd, dat dat kabel-bedrijf dat zo niet mocht doen en dat ik via UPC gewoon die 25 MB voor 25 Euro kon krijgen. Er werd mij beloofd dat ik papieren thuis zou ontvangen welke ik moest invullen en dan kwam het wel goed.

Twee weken later waren er nog geen papieren. Dus ik weer UPC bellen. Nu kreeg ik een telefoon miep die, na het te hebben nagevraagd, met het verhaal kwam dat UPC dat echt niet kon leveren wegens dat kabel-bedrijf. Nu bleek ook dat mijn gegevens niet goed in het systeem stonden, maar dat kon ook alleen maar schriftelijk worden veranderd en daarvoor zouden papieren worden opgestuurd. Nu al meer dan twee maanden geleden zijn deze nog niet binnen gekomen.

Maar goed, dat is een bijzaak. In augustus, een dikke week na het voorgaande, zag ik op de site van het kabel-bedrijf dat ze nu wel plots die 25 MB voor 25 Euro abonnement hadden. Dus ik gelijk aanmelden. Er stond wel onder dat ik dan een jaar contract zou hebben, wat ik op zich met dat abonnement niet erg vind. Moet je nagaan als ik toch voor die 50+ was gegaan. Dan was ik wel heel erg genaaid.

Nu hadden ze eerder verteld dat ze dit soort wijzigingen de eerste van de volgende maand in gingen. Nou prima. Ik zat een dikke week voor het einde van de maand, dus de volgende maand zou me bijna 25 Euro schelen. Dus is dus een besparing van bijna de helft en de snelheid zou dan ook 4 keer sneller worden. Nu schrijven ze het altijd aan het einde van de maand af, dus wat zie ik tot mijn verbijstering? Ze hebben € 49,95 afgeschreven.

Daar was ik het natuurlijk niet mee eens. Dus ik ben er meteen heen gereden. Heb mijn verhaal gedaan dat ik al in augustus het had doorgegeven en ook de bevestiging had ontvangen en dat ze toch het oude bedrag afschreven. Dus dat vrouwtje in het systeem kijken. “Ja, inderdaad… Ze hebben het niet doorgevoerd. Ik zal het meteen veranderen. Dus deze maand komt het goed.” Ja leuk, en hoe zit het met die € 49,95 van deze maand? Want jullie maken de fout en ik kan betalen. Ja mooi niet. Nou, dat moest ze even navragen. Uiteindelijk kwam het er op neer dat ze het teveel betaalde terug storten.

Waar ik me aan erger is dat ze het toch steeds proberen. Eerst met die snelheid en dan met de betaling. En dat omdat ze het zelf niet op orde hebben. En als ik nu de enige ben. Maar nee. Een van de personen die daar zat hoorde het verhaal half en vroeg of ik een bepaald iemand was. Want dat verhaal kwam haar zeer bekent voor. Nee, ik was die persoon niet. Oftewel: Het gebeurt wel vaker daar. Conclusie: Er zit bij die mensen echt een kabeltje los. 

Maar goed, als alles in orde is dan betaal ik dus voortaan ongeveer de helft van wat ik vroeger betaalde. Daarnaast wordt mijn snelheid vier keer sneller. Al zal ik dat voorlopig nog niet zo merken met dat WiFi dat ik gebruik. Over een tijdje toch maar eens een kabel trekken. :P

Geen opmerkingen: