zaterdag, mei 23, 2009

Sprookjes slaapliedje

De laatste tijd merk ik dat ik het nummer Fairytale Lullaby van John Martyn behoorlijk vaak draai. Ik ben altijd al wel fan van dit soort muziek geweest. Lekkere rustige akoestische gitaarmuziek. Maar de tekst van dit nummer spreekt me ook wel aan. Het iemand mee willen nemen naar wonderbaarlijke plekken en het idee van: hoe meer zielen hoe meer vreugd, dus neem vooral vrienden mee. Want vrienden kan iedereen wel gebruiken en hoe meer hoe beter. Als het maar echte vrienden zijn natuurlijk.

Het is daarom ook niet zo vreemd, denk ik, dat ik dit nummer de laatste tijd behoorlijk vaak draai. Ik zit namelijk weer eens in een cyclus waarin ik merk dat mensen die ik als vrienden beschouw(de), haast geen contact meer met mij zoeken. En als ik hen aanspreek dat er dan een terughoudendheid om het gesprek heen hangt.

Zelf snap ik daar echt niks van. En vraag me dan altijd sterk af: Waarom? Wat is er zo veranderd? En waarom gebeurd dat altijd op momenten in je leven dat je juist vrienden goed kunt gebruiken? En als je zoiets vraagt krijg je meestal nooit een duidelijk antwoord. Men draait dan altijd om de hete braai heen ofzo.

In het verleden betekende een dergelijke cyclus meestal dat ik geen vrienden overhield (omdat het er altijd al zo weinig waren). En dan moest ik maar weer nieuwe zoeken. Dit keer heb ik echter het gevoel dat ik enkele vrienden heb die zullen blijven hangen. En daar ben ik heeeeeeeeeeel erg dankbaar voor.

Afijn, voor dat deze post heel erg deprimerend wordt, hier het aangekaarte nummer met daaronder de tekst.



John Martyn - Fairytale Lullaby

If you want to ride a rainbow, come with me
And I will take you to the magic purple sea
And maybe we will find a thousand sugar fish
When you eat them they will grant your every wish

And if you want your friends to come
Then bring them all along

If you want to catch a star then walk my way
I will take you where the night is always day
You can follow me if you really try
Maybe we will find a rainbow to teach it to fly

And if you want your friends to come
Then bring them all along

I will take you through the magic dancing wood
And I will take you where the goblins are all good
I will take you where the elfs and pixies do sing
And I will take you round the magic fairy ring

And if you want your friends to come
Then bring them all along

Bow your head and let your eyelids close on down
Where we're going you won't need to bring your frown
You will find that all the things that I have said
Will come true when you are lying in your bed

And if you want your friends to come
Then bring them all along

Geen opmerkingen: