vrijdag, april 03, 2009

20 jarige game jongen

Tja, ik ben al wat ouder dan 20 jaar, dus het gaat niet over mij. Maar wel over de Game Boy. Het videogame handheld systeem met zijn geel/groene kleurtjes die Nintendo in april 1989 lanceerde. En daarom is een hiep hiep hoera hier wel op zijn plek.

Want mede met zijn eerste opvolger, de Game Boy Color, zijn er ongeveer 120 miljoen exemplaren van over de toonbank gegaan. En als men in 2003 niet de stekker uit de productie had gehaald, was dat aantal vast nog wel hoger geweest.

Toch heeft de oude grijze jongen het handheld videogamen op de kaart gezet. En al waren er in het begin wat sterke concurrenten (Atari Lynx, Sega GameGear) die grafisch betere games konden bieden. Toch wist de Game Boy zich sterker te positioneren. vooral door de langere batterij duur en omdat veel ontwikkelaars liever voor de Game Boy ontwikkelde.

Maar wat is er in de tijd toch veel veranderd. Eerst de Game Boy, toen zijn iets kleinere broertje de Game Boy Pocket. Hierna kwam de eerste echte opvolger, de Game Boy Color. Iets groter dan de GB Pocket, maar met meer kleuren. Daarna werd het model iets aangepast en kwam de Game Boy Advance op de markt. Met nog meer kleuren, groter scherm en grafisch meer mogelijkheden. Deze kreeg net als de Game Boy een broertje in de vorm van de Game Boy Advance SP. Het scherm kreeg licht en het model was weer wat aangepast. En daarna kwam er nog een mini broertje, namelijk de Game Boy Micro. En tot nog toe is er geen opvolger uitgebracht.

Nu hoor ik enkele denken: "Echt wel, de NintendoDS". En ja, dat zou je wel zeggen. Het is een handheld van Nintendo. Echter ziet Nintendo de NintendoDS niet als opvolger van de Game Boy (Advance), maar als een derde productlijn (naast de Game Boy en de concole lijn). Goed, over deze gedachten kun je discussiëren, maar ik hou persoonlijk even Nintendo's gedachtegang aan. Hopende dat men in de toekomst met een echte Game Boy opvolger komt. Want de NintendoDS is qua gebruik op bepaalde punten toch net iets anders. Gebruik van een twee schermen en waarvan één een touchscreen is. Daarnaast kon je tot aan de Game Boy Advance SP (misschien ook wel met de Micro maar die heb ik niet in mijn bezit dus daar weet ik niet voldoende van) alle Game Boy spellen spelen. Van de originele GB spellen tot aan de Advance spellen. De NintendoDS ondersteunde nog wel de GBA games, maar de rest niet meer. En nu is zelfs dat uit de lijn gehaald bij het tweede broertje van de NintendoDS, de DSi (het eerste broertje was de DSLite).

Persoonlijk heb ik het grootste deel van de Game Boy lijn wel in mijn bezit. De oude Game Boy zelf, een Game Boy Color, een Game Boy Advance en een Game Boy Advance SP en zelfs de NintendoDS, die er eigenlijk niet bij hoort. En de enige die ik eigenlijk nog wel eens in mijn bezit wil krijgen is de Game Boy Micro en waarschijnlijk ook wel de echte opvolger, mocht deze ooit worden uitgebracht.

Tot dus ver mijn kleine geschiedenis-lesje aan jullie op deze verjaardag van de Game Boy.

Geen opmerkingen: