donderdag, juni 06, 2019

Ligt het nou aan mij?

En toen was er een tweede boek met grappige verhaaltjes over ontwerpfouten waar je als consument tegen aan kunt lopen (of beter gezegd: zeker een keer tegenaan loopt). Een bundeling van columns die eerder in de Volkskrant zijn gepubliceerd, maar daar waar nodig zijn geactualiseerd en/of aangescherpt op basis van inbreng van lezers. De vraag is dan natuurlijk: Is het meer van hetzelfde? Of is het een mooie aanvulling op dat wat er reeds was?

Het kan natuurlijk allemaal gewoon aan mij liggen, maar voordat ik in ga op de inhoud wil ik het eerst eens hebben over de fysieke vorm van deel twee. En dan voornamelijk in vergelijking met deel één. Want visueel lijkt het op het eerste gezicht mooi bij elkaar te passen. Beide boeken hebben het grappige ontwerpfoutje dat de tekst op de voorkant op de kop staat. Behalve dan, bij deel twee, de tekst: Auteur van Hoe moeilijk kan het zijn? Deze staat namelijk niet op de kop. Dit is echter prima te vergeven. Maar als boekenliefhebber (en dan vooral één die een serie het liefst in dezelfde vorm in de collectie heeft te staan) gaan mijn handen toch een beetje jeuken bij het feit dat de boeken qua grootte niet identiek zijn. Deel twee is namelijk een centimeter hoger en dieper. De diepte kun je in een boekenkast nog wel verdoezelen… maar dat hoogte verschil niet. AAAAARRRRRRGGGGGG.

Gelukkig maakt de inhoud het deels goed (zover je een ontwerpfout als het voorgaande goed kunt maken). Want mijn dyslecticus hart maakte blije sprongen toen ik zag dat de tekst gepaard ging met illustraties, welke in deel één niet aanwezig waren. Deze illustraties zijn gemaakt door Florian Kullberg. Wiens naam van mij ook wel een plekje had mogen krijgen op de titelpagina. Want de illustraties bieden wel een meerwaarde aan het gehele product. Oké, toen ik deel één las miste ik de illustraties niet, want ze waren er gewoon niet en voor de inhoud was het ook niet perse nodig. Echter, nu ze in deel twee wel staan, had ik ze voor geen goud willen missen. Het geeft toch een ander soort impressie. Dan is het toch jammer dat ze in deel één ontbraken.

Dan kom ik nu eindelijk tot de tekstuele inhoud. Waren de columns in het eerste deel nog op zichzelf staande stukjes tekst, nu zijn de columns verdeelt op thema. Elk thema bevat 4 tot 7 columns die iets met elkaar gemeen hebben. Bijvoorbeeld: Het internet, gebouwen, openbaar vervoer, uitgaan, vakantie etc.  En elk thema heeft een inleidende tekst. Dit maakt het boek een stuk overzichtelijker dan deel één. Maar net als bij deel één blijft het gevoel hangen dat er meer te vertellen valt over de aangehaalde onderwerpen, ondanks dat elke column mooi afgerond wordt qua verhaal. Nu snap ik dat columns zo werken, echter in boekvorm zou het interessanter zijn als er ook wat wetenschappelijke onderbouwing werd toegevoegd. Zo van: Dit is de column (welke grappig is om te lezen) en hier is het wetenschappelijk onderbouwde verhaal (zodat je ook wat kunt leren). Dit zou voor een universitaire docent toch wel mogelijk moeten zijn en past ook zeker binnen het assortiment van Maven Publishing. En ja, dit ligt hoogstwaarschijnlijk gewoon aan mij. Ik kom er eerlijk voor uit.

Al met al is dit tweede deel inderdaad meer van hetzelfde. Met de nadruk op meer (nog steeds super blij met die illustraties) en dat is totaal niet erg. Want het eerste deel was al zeer tof om te lezen. Leer je er veel van? Niet echt. Tegen veel van de ontwerpfouten die aangekaart worden zal je zelf ook wel op gelopen zijn. Soms zit daar een reden achter en soms is het domweg slecht ontwerp. Maar de humor waarmee de ontwerpfouten in kaart zijn gebracht maakt het plezierig leesvoer en zeer herkenbaar. Voor de mensen die de Volkskrant lezen (inclusief de geplaatste columns) zal er niet veel nieuws te beleven zijn aan “Ligt het nou aan mij?”. Maar voor elke andere lezer die humor kan waarderen en de wereld van slechte ontwerpen interessant vindt is dit zeker weer een tof boek om enkele uurtjes in te vertoeven.

  • ISBN: 978 94 9249 372 9
  • ISBN e-book: 978 94 9249 374 3
  • Auteur: Jasper van Kuijk
  • Uitgever: Maven Publishing
  • Vorm: Paperback
  • Aantal pagina’s: 252
  • Prijs: € 18,50 (e-book: € 14,50)

Geen opmerkingen: