maandag, januari 07, 2019

Mind Gym Work-Outs

Mind Gym Work-OutsOns brein maakt wie we zijn. Echter kunnen we ons brein ook zichzelf laten aanpassen. Niet heel drastisch, maar met oefenen valt er best wat te veranderen. Zelf vind ik het brein erg interessant en bij het lezen van de titel Mind Gym Work-Outs kreeg ik al gelijk zin om dit boek te lezen. Want bij Mind Gym denk ik al snel aan bijvoorbeeld Brain Training op de NintendoDS en 3DS. Met simpele oefeningen je hersenen trainen, zodat ze niet lui worden en minder gaan functioneren dan ze eigenlijk kunnen. Maar was mijn eerste gedachte wel de juiste? Of nam mijn brein een ander loopje dan waar het boek werkelijke naar toe gaat?

Ons brein

Dick Swaab (een Nederlandse arts en neurobioloog, die bekendheid geniet als hersenonderzoeker) schreef al een prachtig boek over het brein met als titel Wij zijn ons brein. Een titel die zo waar is als een koe. Want alles dat wij doen komt voort uit het neurologisch centrum van ons lichaam, namelijk de hersenen. Je pakt die lekkere appel dan wel op met je hand, maar de aansturing daarvan en de gedachte om die appel te willen pakken komt niet uit de hand zelf.

Ons brein maakt echter geen zombies van ons. Het is niet zo dat als de gedachte van het pakken van de appel in het brein naar voren komt dat we dan ook niks anders meer kunnen doen dan die appel te pakken. Nee, het brein kan zichzelf tegenwerken. Binnen de gelederen zit ook een groep van verzet. Niet dat dat verzet altijd even sterk is (kijk maar naar mensen met een verslaving, binnen die verslaving zijn het wel net zombies), maar het is weldegelijk aanwezig.

En dat verzet, hoe groot of klein het ook is, geeft ons de mogelijkheid om onszelf aan te passen. Wil je niet meer roken? Probeer met oefeningen de knop in jezelf om te zetten om niet meer die sigaret op te pakken en aan te steken. Voor veel mensen is dit makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is wel mogelijk. Wellicht biedt het boek Mind Gym Work-Outs onder andere voor deze groep wel een mooie eerste stap tot het omdraaien van die knop.

Training

Net als je spieren moet je ook je hersenen blijven trainen om ze in goede conditie te houden. En net als spieren takelen de hersenen met de jaren langzaam af. Maar met training kun je de conditie redelijk goed in stand houden (mits er geen gezondheidsproblemen ontstaan).

Mind Gym Work-OutsZo maakte Nintendo naar aanleiding van het boek Train Your Brain van Dr. Ryūta Kawashima (hoogleraar aan de Universiteit van Tohoku in Japan en een vooraanstaand onderzoeker op het gebied van hersenbeelden) meerdere spellen onder de titel Brain Training. In deze games train je je hersenen door kleine oefeningen te doen. Nu is er controversie over of dit daadwerkelijk je hersenfuncties verbeterd of dat je alleen maar iets beter wordt in het uitvoeren van die oefeningen, maar al baat het misschien niet, het schaadt ook niet. Verder kwam Nintendo met een spel genaamd Wii Sports op de Nintendo Wii en WiiU. Welke in enkele revalidatie centrums is gebruikt als hulpmiddel om mensen te helpen revalideren. Want doormiddel van deze games kon de revaliderende persoon spelenderwijs de motorieke aansturing trainen. En wie onder ons puzzelt nou niet? Of het nu een Sudoku is of een Doorloper of die legpuzzel met 2000 stukjes. Waarom we dat doen? Tijdverdrijf, maar ook om onze hersenen aan het werk te houden... te trainen.

Mind Gym

Ook met Mind Gym train je je hersenen en Mind Gym Work-Outs is de opvolger van een eerder uitgegeven boek, namelijk Mind Gym Sportschool voor je geest. Nu heb ik het eerdere boek niet gelezen, maar wat ik uit dit boek opmaak is dat dat boek meer ingaat op de theorie en dit boek meer focus legt op oefeningen. Na het lezen van dit tweede deel ben ik wel benieuwd geraakt naar het eerste deel. Dat zegt op zichzelf niet zo heel veel over dit deel, behalve dat het naar meer smaakt (namelijk de theoretische kant van het verhaal).

Maar welk(e) aspect(en) van ons denken worden we dan geacht te trainen met deze Work-Outs?

Door de 12 hoofdstukken te volgen doorloop je een training van 12 weken (of langer als je een bepaalde training over een langere tijd wilt oefenen). En in iedere week leer je om een andere mentale conditie te verbeteren en op peil te houden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld: Hoe kun je je aandacht of die positieve gedachten langer vasthouden. Hoe verhoog je je compassie, zowel voor anderen als naar jezelf. Hoe houd je je geluksgevoel op een hoger peil enz.

Nu had ik maar een week de tijd om dit boek te lezen (i.v.m. dat dit een recensie-exemplaar was), dus ik had geen 12 weken de tijd om de training daadwerkelijk te doorlopen. Toch merkte ik tijdens het lezen dat ik bepaalde punten al van nature doe. Maar er zijn ook punten waarbij ik denk: Daar zou ik eigenlijk wel aan moeten werken. En ja, er zijn ook punten waarbij ik iets had van: Nee, daar zie ik het nut niet van in, want dat past totaal niet bij mij. Is dat verkeerd? Misschien in de ogen van de auteur wel. Mogelijk ook in de ogen van alle auteurs van schrijfsels waarnaar dit boek verwijst. Gelukkig ben ook ik mijn brein en tja, daar zit ook een groepje verzet in. Wie weet over de tijd wat verandering met mijn hersenen doet en wie weet veranderd dat verzet ooit wel eens zo dat ik die punten wel belangrijk ga achten. Ik neem in dit geval echter niet alles voor zoete koek aan. Sorry Wouter de Jong.

Hulpmiddelen

In Mind Gym Work-Outs wordt doormiddel van theorie uitgelegd waarom het belangrijk is om een bepaald aspect te trainen en waar het aspect uit opgebouwd is. Tussendoor worden er Work-Out oefeningen voorgedragen en trainingen onder de kopjes Sit-up. Daarnaast zijn er blokjes onder de noemer Eyeopener die je niet tot trainen aanzetten, maar wel tot nadenken.

Aan het einde van elk hoofdstuk (weektraining) staat nog eens kort uitgelegd wat er voor die week aan training (nodig) is. Dit is dan de Light (lichte) training. Je kunt er ook voor kiezen om in een week meer te doen door of de Medium (gemiddeld) of de Intens training toe te voeging aan je Light training.

Nu had de auteur het daarbij kunnen laten, maar nee... er worden ook nog eens hulpmiddelen aangeleverd die je naast de theorie en de oefeningen kunt gebruiken om te trainen. Zo wordt het bijvoorbeeld verwezen naar Apps die een toevoegingen kunnen zijn bij de betreffende training en zijn er 39 audiobestanden te downloaden. Beide worden als ondersteuning aangedragen, maar zijn niet per se nodig voor de training. Voor mij een geluk, want de audiobestanden komen bij mij een beetje zweverig over. Niks mis mee, ga ze vooral gebruiken als je er baat bij hebt, maar voor mij persoonlijk gaat dat gewoon niet werken. Dat weet ik al wel van mijzelf. Toch kan ik het zeer waarderen dat deze extra moeite door de auteur is genomen. Petje af hiervoor.

Conclusie

In eerste instantie had ik een heel ander beeld voor ogen als het gaat om de inhoud van het boek Mind Gym Work-Outs. Ik had echt het idee dat het meer ging om oefeningen in de vorm van puzzels of iets dergelijks. Iets wat je hersenen aanzet tot nadenken. Nu zet dit boek nog steeds aan tot nadenken, maar gaat het meer om het denkproces dan om het oplossen van puzzels. Het gaat er niet om om tot een oplossing van een puzzel te komen, maar om het veranderen van een denk patroon. Om zodoende bepaalde aspecten van je denken om te zetten in iets beters. Het gaat er niet om om een kunstje te leren, maar om je innerlijke gevoel te veranderen en zo tot een (hopelijk) gelukkiger bestaan. Ook al was de inhoud anders dan ik in eerste instantie verwachte, het was in mijn ogen nog steeds zeer interessant en ik gok dat het een zeer mooie aanvulling is op de inhoud van het eerdere boek Mind Gym Sportschool voor je geest (welke ik (nog) niet heb gelezen). Het is niet te lang van stof, maar brengt kennis wel duidelijk over. De trainingen zijn duidelijk en de hulpmiddelen zijn ook prima verzorgd. Al met al een prima boek om bezig te gaan met het trainen van je brein. Vooral als je je geest mentaal wat gezonder wilt maken.

Informatie

  • ISBN: 978 94 9249 353 8
  • Uitgeverij: Maven Publishing
  • Auteur: Wouter de Jong
  • Vorm: Paperback
  • Pagina’s: 269
  • Prijs: € 18,99

Geen opmerkingen: