maandag, oktober 15, 2018

De Pomodoro-techniek

De Pomodoro TechniekTik-Tak Tik-Tak Tik-Tak
Problemen met het managen van je tijd? Heb je het gevoel dat je productiviteit te laag ligt? Wie weet kan iets simpels als een kookwekker (bijvoorbeeld één die op een tomaat lijkt) uitkomst bieden. Althans dat is wat Francesco Cirillo aan de man wil brengen met De Promodoro-techniek. Een techniek waar je dus een kookwekker (niet per se één die op een tomaat lijkt) voor nodig hebt. De vraag is of je wilt werken met dat kookwekker getik of dat je het vertikt om een kookwekker te gebruiken.

Pomodoro 1 - Alle begin is moeilijk

De formulieren zijn gedownload en ingevuld en de wekker is gezet op 25 minuten. We gaan ervoor. De eerste Pomodoro loopt. En het is nu concentreren op het schrijven van deze recensie met op de achtergrond het getik van de kookwekker. Hopelijk word ik in de komende 25 minuten niet gestoord door iets of iemand die mij van mijn concentratie haalt. Want dan moet ik aantekeningen gaan maken, namelijk op de eerder genoemde formulieren. Het is niet alleen maar het principe van: Kookwekker zetten om de tijd te controleren. Nee, je moet ook de tijd verantwoorden. Er komt dus een hele administratie bij kijken. En dat wordt in klare taal en met voorbeeld formulieren heel goed uitgelegd. Niet alleen voor de solisten onder ons, die helemaal in hun eentje werken. Nee, een deel van het boek besteed ook aandacht aan de teamspelers of eigenlijk teamsspelers.

*Trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr*
- Pauze -

Pomodoro 2 - Wat extra uitleg

PomodoroOké, ik zal even uitleggen wat hier net gebeurde. Mijn kookwekkertje ging af. Dus ik moest even vijf minuten pauze nemen. Even ergens anders aan denken dan aan deze recensie. Net voordat de wekker ging had ik enkele minuten de tijd om mijn stukje tekst na te lezen en hier en daar wat zaken aan te passen. En net na de pauze had ik even de tijd om er weer even in te komen en me zelf scherp te stellen. De eerste vijf minuten waren dus alweer om voor ik hier verder ging met schrijven. Ja, de tijd gaat rap voorbij op deze manier. Gelukkig hoefde ik nog niet heel veel administratie te doen. Alleen een kruisje zetten op formulier 1 (To do today) dat de eerste Pomodoro was voltooid. Geen verdere onverwachte onderbrekingen dus (ik verwacht ook niet dat deze de komende Pomodoro's zal plaats vinden). Maar je weet maar nooit, dus de formulieren liggen nog steeds klaar.

Mochten er wel onderbrekingen komen dan heb ik formulier 2 (Takenoverzicht) klaar liggen voor de aantekeningen en aan het einde is formulier 3 (Registratie) van belang om het werk beter in kaart te brengen. Kwam ik uit met mijn voorspelling qua aantal Pomodoro's of zat ik er finaal naast?

*Trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr*
- Pauze -

Pomodoro 3 - Ervaring

Goed, daar gaan we weer. En al is dit de eerste keer dat ik deze techniek gebruik, ik wil mijn persoonlijke ervaring toch even naar voren brengen. Eerlijk gezegd bevalt de techniek me niet. Niet dat de techniek verkeerd is. Begrijp me niet verkeerd. Maar omdat het in dit geval eigenlijk niet nuttig is. De techniek is ook niet bedoelt voor privé gebruik. En dat is toch waar ik het nu voor gebruik.

Ik kan me echter prima voorstellen dat deze techniek in bepaalde bedrijfstakken prima te gebruiken is en ook zo zijn nut heeft. Vooral als je werkzaamheden verricht die over de tijd terugkomen en onderling te vergelijken zijn. Stel je moet elke week een weekrapport schrijven. Dan is het interessant om te weten of de tijd die je daar aan spendeert over de tijd korter wordt of niet. En naast dat weekrapport zullen er nog wel andere stukken geschreven moeten worden die met elkaar te vergelijken zijn. En de vergaderingen die veelvuldig worden gehouden. Enz. Of als je bijvoorbeeld een schrijver van een boek bent. Dat je je werk in hapklare blokjes kunt opdelen en structureel aan het werk kan gaan om dat boek klaar te krijgen.

De techniek is dus vooral handig als je meerdere taken op een dag hebt die in porties van 25 minuten opgedeeld kunnen worden en waar je een bepaald tijdsgevoel aan kunt hangen. Echter één recensie op een dag schrijven dat je vrij bent van je werk (waar deze techniek ook niet te gebruiken is), maakt de techniek een beetje zinloos. Want dan kost de administratie meer tijd dan dat je er plezier van hebt.

*Trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr*
- Pauze -

Pomodoro 4 - Conclusie

Na het lezen van De Pomodoro-techniek heb ik een duidelijk beeld gekregen van wat de techniek inhoudt. Jammer genoeg zit ik persoonlijk niet in een positie waarbij de techniek van nut kan zijn, maar ik zie wel in dat de techniek in bepaalde werksituaties zeer geschikt kan zijn om de tijd te managen en zo de productiviteit te verhogen. De techniek op zich zelf is redelijk simpel om aan te leren. En met een boek van 200 bladzijden zou het voor de meeste mensen geen probleem moeten zijn om zich hier in te verdiepen. Baat het niet, dan schaadt het niet. Maar als het wel baat dan haal je er vast voordeel uit. Ik zet echter voorlopig mijn kookwekkertje uit tot ik in een positie kom waar ik er wel baat bij heb.

Informatie
  • ISBN: 978 94 9249 335 4
  • E-Book: 978 94 9249 336 1
  • Uitgeverij: Maven Publishing
  • Auteur: Francesco Cirillo
  • Vorm: Paperback
  • Pagina’s: 200
  • Prijs: paperback € 17,50, e-book € 14,50



















Geen opmerkingen: