woensdag, januari 07, 2015

Winkelende asocialen

Heeft u dat ook wel eens? Dat u lekker aan het winkelen bent en dat er dan een mede shopper iets doet wat gewoonweg erg asociaal is? Vast wel. Nou, ik had maandag dus ook zo’n figuur in de buurt.

Ik zat namelijk rustig wat rond te kijken in een boekhandel. En op een gegeven moment kom ik bij een bak met literatuur die in de uitverkoop was. Van die kartonnen dozen met een variatie aan boeken die dan met flinke korting te koop worden aangeboden. Vaak met lichte beschadiging, waardoor de winkelier ze niet meer voor volle prijs kwijt kan raken en dan maar in de uitverkoop worden gezet.

Op een gegeven moment zie ik een boek in één van die dozen waarvan ik niet zeker wist of ik deze wel of niet had. En op dat moment wil er iemand achter mij langslopen. Ik had dat zo snel niet in de gaten en de man vroeg er ook niet om, maar ik werd er door iemand anders even op gewezen. Dus ik stap iets naar voren en geef de man daarmee ruimte om achter mij langs te lopen. Tot zo ver geen rare dingen

Ik pak dus dat ene boek, leg deze met de achterflap neer en pak mijn smartphone. Want daarop heb ik een app geïnstalleerd van GoodReads (een boekensite die de mogelijkheid biedt om online je boekencollectie bij te houden) en daarmee kan ik dan de ISBN code scannen en zien of ik het boek wel of niet heb. Dus ik open de app en breng mijn telefoon dicht bij de ISBN code om deze te scannen. Het duurt altijd even voor de camera op de smartphone middels de app het ISBN code kan lezen en vlak daarvoor gebeurt het.

De man trekt ineens het boek onder mijn ogen vandaan. Daarvoor gaf hij geen enkele indicatie van interesse in welk boek dan ook. Maar net het boek dat ik apart had neergelegd om te scannen en al aan het scannen was vond hij blijkbaar ook erg interessant.

Ik ben netjes opgevoed en kon dus in eerste instantie alleen maar even verbijsterd de man aankijken (die zich zo te zijn van geen schuld bewust was) en heb daarna gewoon een ander exemplaar van datzelfde boek gepakt om te scannen (een mogelijkheid die er ook voor die man bestond).

Persoonlijk kan ik er nog niet bij hoe onbeschoft die kerel wel niet was. Hoe asociaal ben je om zo iets te doen? En kocht de man het boek? Zover ik weet niet. Dus kon die man dan niet even wachten totdat ik er klaar mee was? De persoon die er bij stond en het zag gebeuren keek er ook al raar van op. Dus ook al wist ik niet dat het niet normaal is… dan had ik dat door die blik al wel kunnen weten. Echt, wat hebben sommige mensen toch een sociale plaat voor hun harses.

Uiteindelijk bleek na het scannen van een ander exemplaar dat ik het boek al had. Dus ook ik heb het boek niet gekocht. Dus eind goed… al goed. Zal ik maar zeggen. Want zou toch jammer zijn als ik heb dubbel gekocht had.

Geen opmerkingen: