woensdag, januari 14, 2015

Roze drollen

Zojuist zag ik in het programma Hart van Nederland van TV zender SBS6 een item over een vrouw die in haar buurt de hondendrollen roze spuit met behulp van een spuitbus verf. Dit omdat ze zich irriteert aan de hondendrollen.

Ik verbaas me hier over. Natuurlijk snap ik dat mensen het vies vinden om in een hondendrol te trappen. Want dat vind ik zelf ook niet echt geweldig. Maar ik weet ook dat dit bij mij alleen voor komt als een hond op de stoep heeft gepoept en ik op dat moment niet goed oplet waar ik loop. En meestal let ik wel goed op, dus dat komt maar eens in de heel veel jaren voor. Een ander moment dat het voor kan komen is als ik door een grasperkje loop (omdat dat een kortere weg is), waar ik eigenlijk helemaal niet hoor te lopen. En tja, dan vind ik het toch mijn eigen schuld.

Want kijk, een hondendrol is een prachtig natuurlijk product. Oké, het stinkt in het begin als je er te dicht bij bent. Maar wat moet je als mens zo dicht bij een drol hangen? Het is een prachtig product omdat er heel veel kleine beestjes van leven en die voeden weer grotere diertjes enzovoort. Eén van de redenen waarom hondendrollen geen eeuwigheid blijven liggen en er geen hele grote hopen hondenpoep ontstaan. En als je als baasje je hond goed opvoed (en aan de lijn houdt) dan poept deze in de struiken of in de grasperkjes waar dit is toegestaan en waar een normaal mens gewoonlijk niet zijn schoenen plaatst. En niet op de stoep.


Zo poept onze hond normaal gesproken niet op de stoep of hij moet bijvoorbeeld ziek zijn en als hij dan wel op de stoep zijn grote behoefte doet dan ruimen we het wel op. Verder poept hij vaak op dezelfde plekken en ik zie daar echt geen bulten stront ontstaan. Zelfs niet met al die hordes andere honden hier in de buurt. Waarvan de meeste baasjes het hier ook niet opruimen. En dat is ook logisch, want poep is een product waar de natuur heel erg blij mee is en dat neemt de natuur graag in zich op.

Maar nu even het grootste punt waarom het handelen van deze vrouw mij verbaasde. Je gaat een natuurlijk product bespuiten met een chemische troepje omdat je het product ziet als vervuiling. Nu ben ik niet de aller slimste, maar volgens mij is die verf een veel ergere vervuiling. En wel voor de natuur. Het blijft niet voor niks zo lang zitten. Als je poep dan zo erg vind… zoek dan niet de plekken op waar het kan liggen of let op waar je loopt. Want ik kan me niet voorstellen dat er bij haar in de omgeving zoveel honden lopen dat je daar niet meer fatsoenlijk over de stoep kan lopen.

En als dat toevallig wel zo is, kan die vrouw dan niet een manier bedenken om tegen die drollenoverlast ten strijde te trekken zonder de natuur naar de klote te helpen? Een overlast die, volgens mij, bij haar in de buurt nogal meevalt… aangezien ze de enige lijkt te zijn die er zoveel problemen mee heeft dat ze deze rigoureuze maatregelen de beste oplossing vond. Dus wie weet ligt het meer aan haar dan aan de “hoeveelheid poep”. En als er wel meer mensen last van hebben: misschien beter dat die groep zich dan verenigd en mondeling of schriftelijk de andere plaatsgenoten een lesje is het uitlaat gedrag geven? Of via de gemeente een betere oplossing bewerkstelligen dan gif in de natuur te spuiten?

Het lijkt een hele ludieke actie. Waardoor het nu even in de picture komt bij de groep mensen die (toevallig) naar Hart van Nederland kijken. Maar ik hoop echt voor de natuur dat deze manier van handelen niet door andere mensen worden opgevolgd. Dit omdat aan de ene kant de natuur schade oploopt door de chemische stoffen en aan de andere kant heeft de natuur gewoon stront nodig. En waar gaat het heen wanneer hondenpoep in de natuur verboden wordt? Gaan we daarna actie voeren tegen kattendrollen? Konijnenkeutels? Paardenvijgen? Koeienvlaaien? Vogelflatsen (wat naast poep ook nog pis is)?

Oh en over hondenpoep opruimen. Wat dat wel niet aan afval geeft qua plastic zakjes. Onze hond poept denk ik gemiddeld zo'n 2 á 3 keer per loop. Dus laten we dat middelen tot 2,5 keer. Hij wordt 4 keer uitgelaten. Dat betekent 10 poep beurten per dag. Dus dat zouden dan 10 plastic zakjes zijn per dag. 365 dagen per jaar kom je uit op 3650 plastic zakjes afval dat 1 hond in een jaar verbruikt. Onze hond is 14,5 jaar oud en zal de 15 vermoedelijk wel halen (als hij al niet ouder wordt). Oftewel 15 keer 3650 = 54750 plastic zakjes die verdwijnen naar de afvalbult in een hondenleven. En dan hebben wij maar één klein hondje. En niet meerdere of een hele grote... of nog erger meerdere grote honden. Maar goed, voor de anti-hondendrollen beweging is die afvalhoop niet erg. Want die zien ze niet terug. Aangezien het afval één keer in de twee weken wordt opgehaald door de gemeente en het maar in relatief kleine hoeveelheden bij de grote hoeveelheid overige afval terecht komt.

In de videogame Nintendogs (+cats) wordt dan in ieder geval nog in digitale vorm een papierenzakje gebruikt om de poep op te ruimen. Maar tja, wat kost dat wel niet op jaar basis? En waar haal je in vredes naam in Nederland papieren poep opruim zakjes vandaan?

Laat poep mooi een natuurlijk product blijven waar de natuur wat aan heeft en laten we ons meer zorgen maken over al die chemische- en kunststoffen die wij als mensheid de natuur ik werpen en waar we blijkbaar als groep zijnde minder last van hebben omdat het niet zo erg stinkt en niet onder onze schoenen blijft plakken. Want het is toch mooi dat die producten na jaren er nog steeds zullen liggen als we er niks aan doen. Kunnen we er langer van genieten. Iets wat niet kan met poep.

Geen opmerkingen: