zaterdag, november 24, 2007

Leeg

Ja, leeg... dat was het, de accu van mijn vaders auto gisteren avond.

De auto stond nog in Amsterdam en omdat een kennis uit diezelfde stad bij mijn vader op bezoek kwam in het ziekenhuis kon ik mooi mee rijden om de auto op te halen. Daar aangekomen bleek echter dat het geval op vier wielen niet wilde starten. Dus eerst gezamenlijk met die kennis gekeken of we de accu niet konden opladen door middel van een soort van oplader. Na 20 minuten wilde de auto nog niet starten dus toen maar de wegenwacht gebeld. Nu is mijn moeder daar lid van en mag ik als inwonende daar ook gebruik van maken.

Dus ik bel de wegenwacht op. Even geduld, we hebben het druk. Na, 10 minuten kreeg ik dan eindelijk een telefoonmiep aan de lijn die mij vertelde dat ik een lidmaatschapsnummer nodig had. Nu had ik die niet, maar vertelde dus dat mijn moeder die wel had. Dus vertelde ze me dat ik me moest kunnen identificeren en dat ik moest kunnen bewijzen dat ik thuiswonende was. Tja, hoe de fuck kun je dat nu bewijzen? Maar goed, ik had ook geen identificatiebewijs bij me (en ja, ik weet dat ik die altijd bij me moet hebben), dus had ik sowieso een probleem. Ik vertelde haar dus dat ik eerst maar eens opzoek zou gaan naar het lidmaatschapnummer en dat ik later wel terug zou bellen.

Dus mijn moeder maar gebeld voor dat nummer en na deze te hebben opgeschreven de wegenwacht voor een tweede maal gebeld. De persoon die ik hierna kreeg vroeg om het lidmaatschap, het kenteken van de auto en de plaats waar ik stond. Verder werd er niks gezegd over identificatiebewijs of wat dan ook. En kreeg te horen dat de wegenwacht trachtte binnen een uur aanwezig te zijn. Ook wilde ze graag een telefoonnummer hebben waarop ik bereikbaar (logisch dat ze dat willen hebben).

Zo'n 30 minuten later kwam het wegenwachtbusje aanzetten. De man zei vriendelijk gedag en ik legde uit wat er aan de hand was en haalde ondertussen die vage oplader uit de auto. Vervolgens liet ik horen dat de auto niet wilde opstarten door het contactsleutel in het contact om te draaien. Ja, dat zou wel eens de accu kunnen zijn. Of ik de auto even iets achteruit wilde duwen. Ja, maar natuurlijk. Toen ik deze achteruit had geduwd stond meneer de wegenwachtmonteur klaar met een sleutelhanger van de wegenwacht en trok snel een startkabel uit de wegenwachtwagen.

*klik klik*

Ja, meneer. De accu is helemaal leeg. Even een momentje. Probeert u eens te starten...
Nee, doet het nog niet...
Nog even wachten dan... Nu?...
Nee, nog niet...
En nu?...


*broembroembroem*

Ja, hij doet het. Heel hartelijk dank meneer...
U mag de auto het komende half uur niet uitzetten...
Nou, ik moet nog 2 uur rijden naar het noorden dus dat zal ook wel niet gebeuren. Maarre, kan ik met een draaiende motor wel tanken? Want ik denk dat ik nog moet tanken en boven Hoorn zijn alle tankstations 's avonds dicht...
Ja, dat kan wel hoor als u de tankdop met draaiende motor los kunt draaien. Maar daar verder op is een tankstation. Ik rijd wel even met u mee en dan kunt u rustig tanken en mocht de auto dan toch afslaan dan kan ik u nog wel even helpen. Ik heb toch niks te doen
(nou, dan mag je blij zijn dat je niet achter de telefoon zit).

Na getankt te hebben kon ik dan eindelijk naar huis. Ik had gehoopt dat ik nog even bij iemand langs kon. Maar door die accu problemen kon ik de auto niet het eerste half uur uitzetten en was het sowieso al laat genoeg om toch maar direct naar huis te rijden. Zo auto is dus weer thuis, lekker veilig zo... alleen koste me het wel mijn avond en een deel van de middag.

Geen opmerkingen: