zaterdag, maart 22, 2008

Luchtkasteel

Een hele tijd geleden hebben ze op de Nederlandse televisie (ik meen Ned3) de film Spirited Away uitgezonden. Een erg mooie Japanse Animatie film (Anime) door Studio Ghibli onder de directie van Hayao Miyazaki. Ik heb van die film genoten en heb daarna tevens Howl's Moving Castle gekocht en gezien, waar ik tevens zeer van genoten heb.

Toen ik van de week dus de film Castle in the Sky zag liggen, die door de zelfde studio en onder leiding van Miyazaki is gemaakt, kon ik deze eigenlijk niet laten liggen. De film stamt uit 1986 en is de eerste film uit Studio Ghibli. Dat is ook goed te zien. De kwaliteit van de film is namelijk een stuk minder dan de latere films Spirited Away en Howl's Moving Castle.


Toch wist de film me wederom te boeien. Het verteld het verhaal van een meisje dat wees is geworden en onder andere als erfenis een steen kreeg. Zowel een groep piraten als het leger willen deze steen hebben omdat deze magische krachten zou bevatten. Uiteindelijk komt ze na een val vanuit een vliegend-schip in contact met een weesjongen en vanaf dat moment begint er een avontuur waarbij ze uiteindelijk belanden op een vliegend eiland met daarop een kasteel. Meer ga ik niet vertellen over het verhaal... de liefhebbers moeten dat zelf maar ontdekken. :P

Waar ik ook erg blij mee ben is dat de muziek van Joe Hisaishi afkomstig is. Deze is ook verantwoordelijk voor de muziek in Spirited Away en Howl's Moving Castle. Je merkt ook bij deze dat de jaren ervoor hebben gezorgd dat het allemaal alleen maar beter werd. Des al niet te min was het weer een streling voor de oren.

Deze film heeft me uiteindelijk dus niet voldoende teleurgesteld om niet de rest van de films te willen hebben. Dus ik zit nog steeds met een wenslijstje, waarop onder andere de volgende films staan: My Neighbor Totoro, Kiki's Delivery Service en Princess Mononoke.

Geen opmerkingen: