woensdag, maart 19, 2008

Curious George GBA

Curious George is de hoofdpersoon van een serie kinderboeken die geschreven zijn door Hans Augusto Rey and Margret Rey. Twee Joodse mensen die in Juni 1940 Parijs zijn ontvlucht met het eerste manuscriot in hun bagage. Een Duitse officier liet ze na een controle door omdat deze vond dat het verhaal gepubliceerd moest worden. Iets wat hoogst waarschijnlijk, door hun afkomst, niet zou zijn gebeurd als de twee in het door Duitsers bezette gebied waren gebleven.

George is een klein chimpansee aapje dat uit Afrika komt en mee is genomen door de man in de gele hoed ("The Man in The Yellow Hat") en nu in de grote stad woont. Door zijn nieuwsgierigheid beland dit aapje natuurlijk van het ene avontuur in het andere.

In navolging van de boeken zijn er tevens verschillende tv animatie films verschenen en in 1996 zelfs een heuse bioscoop film, waarvoor Jack Johnson muziek heeft geschreven. Over de jaren is george qua uiterlijk wel wat veranderd. Hieronder in ieder geval een plaatje van George en de man in de gele hoed uit de film versie.

(Klikbaar voor grotere versie)

Op het concept van de film zijn tevens wat videogames uitgebracht. Voor de PlayStation2, de GameCube Nintendo, Xbox en Nintendo Game Boy Advance. Zoals in mijn vorige blogpost al te lezen viel is de laatste in mijn bezit gekomen en zou ik deze snel gaan spelen. En dat heb ik dan ook gisteren maar gedaan.

Het is een redelijk kort en een vrij simpele platform game. Dit is vrij logisch aangezien het om een spel gaat dat zich voornamelijk richt op een jonge doelgroep. Iets wat mij niet heeft doen weerhouden mijn kerstprijsvraag punten op deze game te zetten. Want George is gewoon te aandoenlijk om te laten liggen.


Dit aandoenlijke maakt de game ook erg leuk om te spelen. Met George ren, spring en kruip je door de levels heen en slinger, klauter, klim of hang je aan lianen, muren of ballonnen. Of dit nu in het oerwoud, op een boot of in de stad is het maakt de kleine deugniet helemaal niet uit. En al is de besturing van de game niet altijd even precies en perfect, het doet niks af van de grappigheid en het knuffel gehalte.

Tevens kan het aapje in de game ook nog zwemmen. Moet hij oppassen voor wilde dieren en moet je de man in de gele hoed af en toe helpen. Ook zitten er levels in waarbij je iemand moet bijhouden en dan moet je dus zo snel mogelijk door dat level heen zien te komen. De gele hoed doet op verschillende punten in de levels dienst als checkpoint. Waardoor je binnen het level een soort van save optie hebt. Ik zeg soort van, want het spel kent geen save functie. Nee, het maakt gebruik van een ouderwets password systeem. Leuke is dat je alleen in de game geen passworden krijgt, maar die zijn op internet wel te vinden. Al heb ik die totaal niet nodig gehad, omdat je het spel in één keer wel kunt uitspelen.


Al met al was ik rond 1,5 uur bezig voor ik het einde had gehaald. En dit met ongeveer 48 levens nog op de teller. Er zitten niet zo heel veel levels in de game, maar deze zijn wel redelijk afwisselend om het leuk te houden en tussen de levels heb je korte stukjes waarin het verhaal wordt weergegeven. Dit doormiddel van plaatjes en tekst, die net zo goed verzorgt zijn als de rest van de game.

De enige nadelen zijn dus dat de game kort is en gebruik maakt van een password systeem en heel af en toe gewoon niet precies doet wat je wilt. Het is zeker een game die aan te raden is voor de kleintjes. Het is makkelijk, vrolijk en kindvriendelijk. Een ander pluspunt is dat de game niet eens meer zo heel duur is. Tevens gok ik dat menig volwassenen, net als ik, met een glimlach om het gezicht deze game zouden spelen.

Geen opmerkingen: