maandag, maart 24, 2008

ECI Draken

In deze blogpost wil ik het even over twee dingen hebben. Aan de ene kant mijn frustratie aangaande de ECI en als tweede een boekje dat door ECI is uitgebracht namelijk "Two Dragons".

Aller eerst even mijn frustratie. In het begin van de boekenweek heb ik bij de ECI een boek gekocht. Namelijk Robin Hobb's "De Boeken van de Zoon van de Krijger Derde boek: Magisch Eindspel". Een boek dat toch rond de 23 Euro koste. Nou kreeg je dus in de Boekenweek van dit jaar het boekje "De Pianoman" van Bernlef cadeau als je voor € 11,50 aan Nederlandstalige boeken bestede. Nou schijnt er dus een regeltje te zijn dat dit alleen geld voor de boeken zonder korting. Hier heb ik in het verleden nog nooit wat van gemerkt bij andere boekhandels. Maar de mensen bij de ECI waren hier heel erg strikt in. Tja, het is een boekhandel die voornamelijk door mensen wordt gebruikt omdat ze veelal met korting verkopen. Hmmm... dan zullen deze aan het einde van de boekenweek hoogstwaarschijnlijk met heel wat boekenweek geschenk boekjes zitten. Leuk ook dat er op de deur een poster hing met een soort gelijke tekst als: Na boekenweek kost het boekje € 2,50. Kijk, dat is dan leuk voor ze. Ik besteed 23 Euro en alleen omdat het met een klein beetje korting is krijg ik er geen boekenweek geschenk bij. Ze zijn daar de naam &@#$honden niet waard. Gelukkig zitten er op Aeon erg lieve mensjes die voor mij zo'n boekje konden regelen. Dus het is even afwachten tot de aankomende Aeon-meet en dan kan ik ook "de pianoman" lezen.

Dan nu agenda punt nummer twee.
Toen ik het boek van Hobb kocht heb ik tevens voor € 1,99 het boekje "Two Dragons" gekocht. Dit boekje is tot stand gekomen via een schrijfproject genaamd "Schrijf je eigen thriller" die ECI in 2007 hield om het 40-jarige bestaan van de boekenclub te vieren. Het bestond uit vier wedstrijd onderdelen en het eindresultaat was een boekje met 9 hoofdstukken die verdeelt zijn over 64 pagina's.


Het eerste hoofdstuk was geschreven door Esther Verhoef en daarop volgend kon iedereen die dacht te kunnen schrijven een nieuw hoofdstukken aanleveren. Marc Winters wist drie van de vier wedstrijd onderdelen te winnen (hoofstukken 2, 3 en 6, 7 en 8, 9) en Nancy Winters won het overgebleven onderdeel (hoofdstukken 4, 5). Waardoor het boekje dus geschreven is door deze drie genoemde auteurs.

Het verhaal gaat over het leven van Rosa van Dalen die keurig op orde is: getrouwd, twee kinderen, redelijk gelukkig. Tot de angstvallig dichtgehouden deur naar haar verleden openkiert en er vreemde dingen gebeuren. In het verhaal spring je van het heden naar het verleden en terug en dat enkele keren. Zodat het verhaal zich langzaam maar zeker openbaart. Zelf lees ik te weinig thrillers om er echt iets zinnigs over te zeggen. Het was voor de 64 pagina's wel een leuk boekje om zo eens te lezen en aangezien de meeste hoofdstukken afkomstig zijn van één persoon is de schrijfstijl door het boek ook redelijk constant.

1 opmerking:

Unknown zei

ECI is een organisatie die aan elkaar hangt van halve waarheden en bewuste misinformatie. Bah, ik ben blij dat ik over een paar maanden van ze af ben. De laatste keren wist ik gewoon niet wat ik moest bestellen, omdat alle leuke boeken in hun speciale, kortingsloze boekhandel verkocht worden. En die tellen zoals je weet niet mee met de kwartaalbestelling.

Ik zal er binnenkort eens een topic over openen op Aeon. Het zal me benieuwen of er ook mensen zijn die positieve ervaringen met de ECI hebben.

Tot mijn spijt heb ik het boekenweekgeschenk niet kunnen bemachtigen, trouwens. Toen ik het in de gaten had, was het alweer voorbij...