dinsdag, februari 24, 2015

Internet gedrag

Al een lange tijd merk ik dat de gedraging van internet veranderd. En in veel gevallen niet ten goeden. En dan doel ik er niet op dat internet steeds sneller gaat, of dat er steeds meer mogelijk is. Nee, dan doel ik op de mensen die internet gebruiken en de manier waarop de makers van internetsites daarmee omgaan.


Zo heb ik jaren lang met veel plezier gebruik gemaakt van de mogelijkheid, op de videogame website IGN.com, om een lijst op te bouwen van mijn gamecollectie. Deze was erg nauwkeurig en gaf tevens de mogelijkheid om via links naar interessante informatie te komen over die games. Mijn collectie is behoorlijk groot, dus het was heel erg handig om bij te houden welke games ik allemaal bezit. Jammer genoeg is dit systeem compleet om zeep geholpen. Ze wilden vernieuwen… Oké, daar kan ik in mee gaan. En het systeem van liken/ followen, afkomstig van Facebook en Twitter, leek ze wel wat. Want daar schijnen de gebruikers helemaal blij van te worden, want ze zitten niet voor niks zoveel op Facebook en Twitter. Dus hebben ze een compleet nieuwe database aangemaakt waarin dat mogelijk was. Hebben ze hun hele site daar omheen gebouwd en de oude lijstjes van leden daar naar toe geheveld. Klinkt allemaal niet zo heel verkeerd toch? Nou dat is het dus wel. Bij het overhevelen zijn er zaken mis gegaan. Zo zijn games vanuit de wenslijst terecht gekomen in het bezit lijstje en vica versa. Nieuwe toevoegingen kunnen in één van beide terechtkomen en dat is vervolgens vaak niet meer te wijzigen. Het is niet meer mogelijk om per console/genre etc. een lijst op te vragen. En nog veel meer handige opties uit het vorige systeem zijn niet meer mogelijk. Hun oplossing: de mogelijkheid bieden om een excel bestand te downloaden van je complete lijst. Met daarin dus ook de fouten. De functionaliteit is dus compleet weggevaagd. Je hebt dus als site een prachtig systeem… en dat smijt je weg voor een systeem dat totaal niet werkt. *zucht*

Maar IGN.com is niet de enige op dit punt. Ook Flixter (voor films) is niet meer te gebruiken. Die maken het zelfs nog bonter. Daar kan ik niet eens meer in een lijst overzicht komen… of, nou ja, er bestaat geen lijst meer… die is compleet leeg. Waar ik vroeger nog wel eens snel op Flixter keek of ik een bepaalde film al wel of niet gezien had, ben ik nu dus weer noodgedwongen om eerst het begin van een film te zien om te kijken of ik deze wel of niet wil uitkijken omdat ik deze wel of niet al gezien heb. Waardoor er dus een kans bestaat dat ik het begin van een andere film op TV deels mis. En dat allemaal omdat Flixter het in zijn hoofd heeft gehaald de boel te veranderen. En waarom? Omdat de gebruikers steeds meer digitaal gaan kijken naar films en ze een systeem hadden waarbij men digitaal films kan kopen. Dus nu komen alleen films in de lijst te staan die je via hun verspreidingssysteem bekijkt. *bonk*

Wat betreft games had ik nog een site welke ik erg functioneel vond. En dat was GamerDNA. Een site die het mogelijk maakte om van PC, Xbox360 en PlayStation3 automatisch bij te houden hoe lang je welke game speelde op deze platforms. Deze site is echter opgekocht door een andere partij en deze partij heeft de ontwikkeling van de site stop gezet, waardoor de functionaliteit van de site door veranderingen van anderen (Microsoft en Sony) verdween. Ik ben toen al snel op zoek gegaan naar een alternatief en deze had ik gevonden in Raptr. Ik zeg had, want ondertussen is deze site ook praktisch nutteloos. Waar GamerDNA zo goed was dat alles automatisch ging via de site… maakte Raptr gebruik van een client die je op je PC moest installeren en draaien. Echter, die client werkt al een jaar niet meer bij mij. Zelfs niet na tig updates. Goed, mogelijk dat Raptr zijn zaakjes weer op orde krijgt bij een toekomstige update, maar ik heb er een zwaar hoofd in. Dit omdat het probleem, vermoed ik althans, meer ligt bij Microsoft en Sony.

Goddank zijn er ook sites die het tot nog toe erg goed doen qua lijstjes opbouwen. Zo is GoodReads nog steeds mijn favoriet op het gebied van boeken bijhouden. En ik hoop dan ook van harte dat ze dit tot in de eeuwigheid (of in ieder geval zolang ik leef binnen die eeuwigheid) zo doorgaan. Want het Nederlandse alternatief (Hebban) vind ik persoonlijk een stuk commerciëler en lang niet zo uitgebreid en functioneel als GoodReads. Denk bij commerciëler aan: er zit een uitgeverij achter die liever heeft dat bepaalde boeken grootser in de picture komen te staan dan andere boeken, ook al zijn die laatste genoemde mogelijk stukken interessanter voor de bezoekers. Tja, dan kan ik de geleverde informatie van zo’n site gewoon niet meer serieus nemen.

Al met al vind ik het jammer dat sites blijkbaar niet meer kijken naar hun functioneren omwille van de bezoekers. Maar het gedrag dat bezoekers (deels dezelfde) op andere sites vertonen, welke een andere functie hebben, belangrijker achten. En daardoor een kant opgaan die de pluspunten van de eigen site teniet doen. Natuurlijk veranderen dingen over de tijd. Dat hoort bij het leven. Niets is voor eeuwig. Maar als je als site wel de tijd door gaat, waarom dan niet je belangrijkste punten behouden? Want nu kunnen ze, in mijn ogen, net zo goed gelijk de boel stop zetten. Want sites als IGN, Flixter, GamerDNA en Raptr zijn niet meer wat ze ooit geweest zijn. Waardoor de oudgedienden wegblijven en nieuwe aanwas schaars wordt. Ik ben op deze sites in ieder geval een oudgediende die veel minder bezoeken pleegt aan deze sites dan vroeger. Echter wel met een klein beetje pijn in mijn hart.

Geen opmerkingen: